BMW M5 E30 to model, który nigdy nie istniał. Seria E30 dotyczyła BMW serii 3, produkowanej w latach 1982-1994. Pierwsze prawdziwe BMW M5 pojawiło się dopiero w wersji E28 (1984-1988). Wcześniej, w 1979 roku, zaprezentowano usportowioną wersję BMW 535i - model M535i E12, który można uznać za prekursora linii M5.
Najważniejsze informacje:
- BMW M5 E30 nie istnieje - E30 to oznaczenie serii 3 BMW
- BMW M535i E12 z 1979 roku to usportowiona wersja standardowego 535i
- Pierwsza generacja BMW M5 oparta była na serii E28 (1984-1988)
- M5 E28 łączyło luksus z wysokimi osiągami - przyspieszenie 0-100 km/h w 6,5 s
- M535i E12 miało 3,5-litrowy silnik o mocy 215 KM
Dlaczego BMW M5 E30 nie istnieje?
BMW M5 E30 to model, który nigdy nie istniał w rzeczywistości. To częste nieporozumienie wynika z pomieszania oznaczeń serii BMW. Seria E30 dotyczy BMW serii 3, produkowanej w latach 1982-1994, a nie serii 5. W tym okresie BMW oferowało popularne modele takie jak 316, 318i, 320i, 323i, 325i oraz sportową wersję M3.
BMW serii 3 E30 to kompaktowe samochody klasy premium, podczas gdy seria 5 to auta klasy średniej-wyższej. Różnią się one nie tylko wielkością, ale także pozycjonowaniem na rynku. Seria 3 E30 oferowała sportowe wrażenia z jazdy w mniejszym, zwinniejszym pakiecie, natomiast seria 5 stawiała na komfort, przestronność i luksus. To właśnie na bazie serii 5 powstał pierwszy model BMW M5.
Sportowe wersje BMW E30
BMW M3 E30 - legendarny model
BMW M3 E30 to ikona motoryzacji, która zadebiutowała w 1986 roku. Model ten został stworzony z myślą o homologacji do wyścigów samochodów turystycznych. Jego pojawienie się na rynku zrewolucjonizowało segment sportowych samochodów kompaktowych.
Pod maską BMW M3 E30 pracował czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2.3 litra. Jednostka ta, bazująca na bloku silnika M10, została wyposażona w 16-zaworową głowicę wzorowaną na silniku M88 z BMW M5 E28. W pierwszych wersjach silnik generował moc 200 KM, która w późniejszych latach wzrosła do 238 KM w edycji Sport Evolution.
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s
- Prędkość maksymalna: 235 km/h
- Masa własna: 1200 kg
- Napęd: tylny
- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Inne sportowe warianty serii E30
Oprócz M3 E30, BMW oferowało także inne sportowe warianty serii E30. Model 325i Sport był wyposażony w 2,5-litrowy silnik o mocy 170 KM, sportowe zawieszenie i aerodynamiczny pakiet stylistyczny. Stanowił on ciekawą alternatywę dla osób szukających sportowych wrażeń bez konieczności sięgania po topową wersję M3.
Warto wspomnieć również o modelu 318is, który pojawił się pod koniec produkcji serii E30. Wyposażony w 1,8-litrowy silnik o mocy 136 KM, oferował on świetne osiągi w stosunku do masy. Model ten często nazywany był "małym M3" ze względu na swoją zwinność i sportowy charakter.
Czytaj więcej: CVT w Toyocie: jak działa bezstopniowa skrzynia biegów i jej zalety
Porównanie BMW M3 E30 z innymi modelami M
Model | Moc (KM) | 0-100 km/h (s) | Masa (kg) |
---|---|---|---|
BMW M3 E30 | 200-238 | 6,5 | 1200 |
BMW M5 E28 | 286 | 6,2 | 1430 |
BMW M635CSi | 286 | 6,4 | 1510 |
BMW M535i E12 | 215 | 7,5 | 1485 |
Porównując te modele, widać wyraźnie, że BMW M3 E30 było najmniejsze i najlżejsze. Mimo mniejszej mocy, oferowało osiągi zbliżone do większych i mocniejszych modeli. M5 E28 i M635CSi dzieliły ten sam silnik, ale różniły się charakterem - M5 był bardziej praktyczny, a M635CSi bardziej luksusowy.
Historia i rozwój serii M w BMW
Dywizja BMW M GmbH została założona w 1972 roku jako BMW Motorsport GmbH. Początkowo zajmowała się przygotowywaniem samochodów wyścigowych. W 1978 roku zaprezentowano pierwszy samochód drogowy z literą M - BMW M1. To superauto z centralnie umieszczonym silnikiem zapoczątkowało erę wysokowydajnych modeli BMW dla klientów cywilnych.
- 1978: Premiera BMW M1
- 1979: Debiut BMW M535i E12
- 1984: Wprowadzenie pierwszego BMW M5 E28
- 1986: Premiera BMW M3 E30
- 1992: Debiut BMW M3 E36 - pierwszego M3 z silnikiem R6
- 1998: Wprowadzenie BMW M5 E39 z silnikiem V8
Pierwsze BMW M5 - model E28
BMW M5 E28, wprowadzone w 1984 roku, było pierwszym sedanem produkcyjnym noszącym oznaczenie M. Model ten łączył w sobie luksus i praktyczność serii 5 z osiągami rodem z supersamochodów. Jego pojawienie się na rynku ustanowiło nowy standard dla sportowych sedanów klasy premium.
Sercem M5 E28 był 3,5-litrowy silnik R6 o mocy 286 KM, pochodzący z legendarnego BMW M1. Ta jednostka napędowa, połączona z 5-biegową manualną skrzynią biegów, pozwalała na osiągnięcie 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy. Maksymalna prędkość była elektronicznie ograniczona do 250 km/h, co w latach 80. robiło ogromne wrażenie.
W porównaniu z ówczesnymi konkurentami, takimi jak Mercedes-Benz 500E czy Audi 200 Turbo, BMW M5 E28 wyróżniało się lepszymi osiągami i bardziej sportowym charakterem. Jednocześnie zachowało komfort i funkcjonalność typowe dla luksusowych sedanów, co sprawiło, że stało się wzorem do naśladowania dla innych producentów.
Dziedzictwo BMW M3 E30
BMW M3 E30 wywarło ogromny wpływ na kolejne generacje M3. Jego sukces w motorsporcie i na rynku konsumenckim sprawił, że stało się punktem odniesienia dla wszystkich następnych modeli. Kolejne generacje M3, choć większe i bardziej zaawansowane technologicznie, zawsze starały się zachować ducha pierwowzoru - lekkość, zwinność i radość z jazdy.
Dziś BMW M3 E30 jest jednym z najbardziej pożądanych klasyków marki. Ceny dobrze zachowanych egzemplarzy regularnie przekraczają 100 000 euro, a rzadkie wersje specjalne, takie jak Sport Evolution, osiągają nawet trzykrotnie wyższe kwoty. Ta ogromna wartość kolekcjonerska świadczy o wyjątkowym statusie tego modelu w historii motoryzacji.
Czy istnieje współczesny odpowiednik BMW M3 E30?
W aktualnej ofercie BMW M GmbH trudno znaleźć bezpośredni odpowiednik M3 E30. Współczesne M3 i M4 są znacznie większe, cięższe i bardziej zaawansowane technologicznie. Najbliżej filozofii oryginalnego M3 E30 wydaje się być BMW M2, które oferuje kompaktowe wymiary i sportowy charakter.
Filozofia projektowania BMW M ewoluowała przez lata. Podczas gdy M3 E30 było surowym, bezkompromisowym samochodem stworzonym z myślą o homologacji wyścigowej, dzisiejsze modele M muszą spełniać znacznie więcej oczekiwań. Współczesne BMW M łączą w sobie wysokie osiągi z luksusem, zaawansowanymi technologiami i codzienną użytecznością. To sprawia, że są bardziej wszechstronne, ale jednocześnie bardziej oddalone od purystycznej wizji sportowego samochodu, jaką reprezentował oryginalny M3 E30.
Legenda BMW M: Od M3 E30 do współczesnych mistrzów
BMW M5 E30 nigdy nie istniało, ale to nieporozumienie otwiera fascynującą historię sportowych modeli BMW. Seria E30, należąca do BMW 3, dała nam legendarne M3 E30 - samochód, który zdefiniował na nowo segment kompaktowych aut sportowych i pozostaje do dziś ikoną motoryzacji.
Podczas gdy M3 E30 królowało w swojej klasie, BMW M5 E28 ustanawiało nowe standardy dla sportowych sedanów. Te dwa modele, wraz z innymi wersjami sportowymi serii E30, pokazują jak BMW M GmbH ewoluowało od działu motorsportu do producenta wyjątkowych samochodów drogowych, łączących osiągi z codzienną użytecznością.
Dziś, choć współczesne modele M są większe i bardziej zaawansowane technologicznie, wciąż czerpią inspirację z ducha swoich przodków. Dziedzictwo M3 E30 żyje nie tylko w wysokich cenach kolekcjonerskich, ale także w DNA każdego nowego modelu spod znaku M, przypominając nam o korzeniach tej wyjątkowej marki.