golembiewscy.plarrow right†Samochodyarrow right†BMW Z3 M Coupé: Legendarny Sportowiec o Kontrowersyjnym Designie
Łukasz Jasiński

Łukasz Jasiński

|

24 września 2024

BMW Z3 M Coupé: Legendarny Sportowiec o Kontrowersyjnym Designie

BMW Z3 M Coupé: Legendarny Sportowiec o Kontrowersyjnym Designie

Spis treści

BMW Z3 M Coupé to wyjątkowy sportowy samochód, łączący wysokie osiągi z kontrowersyjnym designem. Produkowany w latach 1998-2002, powstał w zaledwie 3,292 egzemplarzach. Wyposażony w silnik R6 o mocy 325 KM, pozwalał na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5.4 sekundy. Jego nietypowa sylwetka typu shooting brake zyskała miano "buta klauna", ale z czasem stała się ikoniczna. Doskonałe właściwości jezdne i ograniczona produkcja sprawiły, że Z3 M Coupé jest dziś cennym obiektem kolekcjonerskim.

Najważniejsze informacje:
  • Produkowany w latach 1998-2002
  • Wyprodukowano tylko 3,292 sztuki
  • Silnik R6 3.2l o mocy 325 KM
  • Przyspieszenie 0-100 km/h w 5.4 sekundy
  • Unikalny design typu shooting brake
  • Doskonałe właściwości jezdne
  • Rosnąca wartość kolekcjonerska

Historia BMW Z3 M Coupé

BMW Z3 M Coupé narodziło się z pasji inżynierów BMW do tworzenia wyjątkowych samochodów sportowych. Ten niezwykły model powstał jako odpowiedź na marzenia entuzjastów o połączeniu mocy z niepowtarzalnym designem.

Premiera BMW Z3 M Coupé odbyła się na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1997 roku. Produkcja ruszyła rok później i trwała do 2002 roku. W tym czasie z taśm produkcyjnych zjechało zaledwie 3,292 egzemplarze tego wyjątkowego auta.

Koncepcja BMW Z3 M Coupé opierała się na fuzji sportowego charakteru BMW Z3 Roadster z praktycznym nadwoziem typu shooting brake. To połączenie stworzyło auto, które do dziś budzi emocje wśród miłośników motoryzacji.

Potężny silnik i imponujące osiągi

Serce BMW Z3 M Coupé stanowił potężny silnik R6 o pojemności 3.2 litra. Ta jednostka napędowa, znana z modelu M3 E36, została zoptymalizowana pod kątem jeszcze lepszych osiągów. Charakteryzowała się wysoką kulturą pracy i imponującą mocą.

  • Moc maksymalna: 325 KM (236 kW) przy 7400 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm przy 3250 obr./min
  • Pojemność skokowa: 3201 cm³

Dzięki tym parametrom, BMW Z3 M Coupé przyspieszało od 0 do 100 km/h w zaledwie 5.4 sekundy. Prędkość maksymalna była elektronicznie ograniczona do 250 km/h, choć auto miało potencjał, by osiągnąć znacznie więcej.

W późniejszym okresie produkcji wprowadzono wersję z jeszcze mocniejszym silnikiem z BMW M3 E46, co dodatkowo poprawiło osiągi tego już i tak imponującego samochodu.

Czytaj więcej: Jakie jest spalanie Skoda Fabia 1.2? Zużycie paliwa, opinie kierowców

Unikalne cechy konstrukcyjne

BMW Z3 M Coupé wyróżniało się idealnym rozkładem masy (prawie 50/50) i niezwykle niskim środkiem ciężkości. Te cechy gwarantowały wyjątkową stabilność i precyzję prowadzenia, szczególnie na zakrętach.

Zawieszenie zostało dostrojone pod kątem sportowej jazdy, oferując sztywność niezbędną do dynamicznego pokonywania zakrętów. Układ hamulcowy, zapożyczony z BMW M3 E36, zapewniał skuteczne zatrzymywanie tego potężnego auta. Dodatkowo, inżynierowie zastosowali wzmocnione elementy zawieszenia, aby poradzić sobie z większymi siłami działającymi na samochód.

Taka konstrukcja sprawiała, że BMW Z3 M Coupé oferowało niezrównane wrażenia z jazdy. Auto zachowywało się przewidywalnie nawet przy wysokich prędkościach, dając kierowcy poczucie pełnej kontroli nad maszyną.

Porównanie z innymi modelami BMW

Model Moc Przyspieszenie 0-100 km/h Masa własna
BMW Z3 M Coupé 325 KM 5.4 s 1375 kg
BMW Z3 Roadster 3.0i 231 KM 5.9 s 1315 kg
BMW M3 E36 321 KM 5.5 s 1515 kg

Kontrowersyjny design - miłość od pierwszego wejrzenia?

Zdjęcie BMW Z3 M Coupé: Legendarny Sportowiec o Kontrowersyjnym Designie

BMW Z3 M Coupé wyróżniało się charakterystycznym, "garbatym" dachem, który płynnie przechodził w tylną część nadwozia. Muskularne nadkola i agresywny przód z szerokimi wlotami powietrza podkreślały sportowy charakter auta. Tylna część, z podwójnymi rurami wydechowymi, dodawała całości drapieżności.

Niecodzienny kształt nadwozia szybko zyskał przydomek "but klauna". Dla jednych był to komplement podkreślający unikalność projektu, dla innych - określenie pejoratywne. Niezależnie od opinii, design BMW Z3 M Coupé nie pozostawiał nikogo obojętnym.

Wnętrze BMW Z3 M Coupé zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy. Sportowe fotele zapewniały doskonałe trzymanie boczne, a wszystkie wskaźniki i kontrolki były ergonomicznie rozmieszczone. Charakterystycznym elementem kokpitu był zegar analogowy umieszczony na środku deski rozdzielczej, nawiązujący do sportowych tradycji marki.

Ekskluzywność i rzadkość na rynku

Łącznie wyprodukowano zaledwie 3,292 egzemplarze BMW Z3 M Coupé. Ta ograniczona liczba sprawia, że auto jest dziś prawdziwym rarytasem na rynku kolekcjonerskim.

Dla porównania, w tym samym okresie BMW wyprodukowało ponad 250,000 egzemplarzy standardowego modelu Z3.

Dlaczego Z3 M Coupé jest tak poszukiwany?

  1. Limitowana produkcja - tylko 3,292 sztuki na cały świat
  2. Unikalne połączenie wysokich osiągów i praktycznego nadwozia typu shooting brake
  3. Kontrowersyjny design, który z czasem stał się ikoniczny
  4. Ostatni model BMW M z ręcznie składanym silnikiem

Wartość kolekcjonerska i rynkowa

Od zakończenia produkcji wartość BMW Z3 M Coupé systematycznie rośnie. W pierwszych latach po zakończeniu produkcji ceny utrzymywały się na stabilnym poziomie. Jednak od około 2010 roku obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania tym modelem wśród kolekcjonerów.

Obecnie dobrze utrzymane egzemplarze BMW Z3 M Coupé osiągają ceny nawet trzykrotnie wyższe niż w momencie premiery. Najlepiej zachowane, nisko przebiegowe sztuki potrafią kosztować ponad 100,000 euro.

Eksperci przewidują, że wartość BMW Z3 M Coupé będzie nadal rosła. Unikatowość modelu, jego sportowy charakter i ograniczona liczba egzemplarzy sprawiają, że to auto ma potencjał, by stać się jednym z najbardziej poszukiwanych klasyków BMW.

Wskazówki dla potencjalnych nabywców Z3 M Coupé:
  1. Sprawdź historię serwisową - regularnie serwisowane egzemplarze są najbardziej wartościowe
  2. Zwróć uwagę na oryginalność - niemodyfikowane auta cieszą się największym zainteresowaniem kolekcjonerów
  3. Przygotuj się na wysokie koszty utrzymania - części do BMW Z3 M Coupé są drogie i często trudno dostępne

Co mówią eksperci i właściciele?

"BMW Z3 M Coupé to jedno z najbardziej charakterystycznych i emocjonujących aut, jakie wyszły spod ręki inżynierów z Monachium" - Jeremy Clarkson, dziennikarz motoryzacyjny.

"Prowadzenie BMW Z3 M Coupé to czysta przyjemność, auto doskonale komunikuje się z kierowcą" - Tiff Needell, były kierowca wyścigowy.

"Mój BMW Z3 M Coupé to nie tylko auto, to styl życia. Każda jazda to przygoda" - opinia właściciela z forum BMW M Power.

"Niepowtarzalny design i osiągi - to połączenie, które sprawia, że Z3 M Coupé jest wyjątkowy" - komentarz z grupy miłośników BMW M Coupe.

Ogólny odbiór BMW Z3 M Coupé jest niezwykle pozytywny. Entuzjaści cenią go za unikalne połączenie sportowych osiągów, nietypowego designu i praktyczności. Nawet krytycy przyznają, że to auto ma "to coś", co wyróżnia je spośród innych sportowych modeli.

Dziedzictwo BMW Z3 M Coupé

BMW Z3 M Coupé wywarło znaczący wpływ na późniejsze modele marki. Jego sukces zainspirował BMW do stworzenia kolejnych wersji coupé bazujących na roadsterach, takich jak BMW Z4 Coupé. Odważne podejście do designu otworzyło drogę dla bardziej eksperymentalnych projektów w portfolio marki.

W historii BMW, Z3 M Coupé zajmuje szczególne miejsce. Jest postrzegany jako jedno z najbardziej charakterystycznych i odważnych aut, jakie kiedykolwiek opuściły fabrykę w Monachium. Model ten stanowi most między klasycznymi BMW a nowoczesnymi autami sportowymi marki.

BMW Z3 M Coupé, znane również jako BMW E36/8, zyskało status kultowy wśród entuzjastów. Fani organizują zloty i spotkania poświęcone temu modelowi. Auto jest przedmiotem pożądania kolekcjonerów i symbolem złotej ery BMW M GmbH.

BMW Z3 M Coupé: Legenda, która wyprzedziła swoje czasy

BMW Z3 M Coupé to nie tylko samochód - to ikona motoryzacji, która łączy w sobie sportowe osiągi, kontrowersyjny design i ekskluzywność. Wyprodukowany w zaledwie 3,292 egzemplarzach, ten unikatowy model stał się obiektem pożądania kolekcjonerów i entuzjastów na całym świecie.

Potężny silnik R6 o mocy 325 KM, idealne rozłożenie masy i wyjątkowe właściwości jezdne sprawiają, że prowadzenie Z3 M Coupé to czysta przyjemność. Jego charakterystyczna sylwetka, często określana mianem "buta klauna", z czasem stała się symbolem odwagi i innowacyjności BMW.

Dziś, ponad dwie dekady po premierze, BMW Z3 M Coupé wciąż budzi emocje i zachwyca. Jego rosnąca wartość na rynku kolekcjonerskim potwierdza, że to auto nie tylko przetrwało próbę czasu, ale stało się prawdziwą legendą motoryzacji. To dowód na to, że czasem warto zaryzykować i stworzyć coś naprawdę wyjątkowego.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Długoterminowy transport ciężarówką: Tajniki przewozu przez 9 miesięcy
  2. Gdzie kupić alkomat: najlepsze miejsca i sklepy z alkomatami w kraju
  3. Big Block Silnik: Potęga i Moc w Amerykańskiej Motoryzacji
  4. Używane Audi Q7: Poznaj Zalety i Wady Luksusowego SUV-a
  5. Jakie są objawy uszkodzonego intercoolera? Diagnostyka, naprawa, przyczyny

Źródło:

[1]

https://importarcoche.es/20-anos-del-zapato-de-payaso-bmw-z3-m-coupe/

[2]

https://es.wikipedia.org/wiki/BMW_Z3

[3]

https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/bmw-z3-m-coupe.html

[4]

https://supercarnostalgia.com/blog/bmw-z3-m-roadster-z3-m-coupe

Zobacz więcej