Samochód Formuły 1 jest niczym innym jak perłą w koronie Formuły 1, a więc motosportu cieszącego się na całym świecie ogromną popularnością.
Wystarczy powiedzieć, że to jeden z najczęściej obstawianych sportów w świecie hazardu. Wielu operatorów kasyn opracowuje gry na temat wyścigów i Formuły 1. Aby spróbować swoich sił w jednej z tych gier, wystarczy się zarejestrować i zacząć grać. W wielu kasynach zaczęła działać funkcja wypłata bez weryfikacji. Gracze, którzy obawiają się o swoje dane osobowe, mogą teraz grać bez potwierdzania swoich danych i otrzymywać natychmiastowe wypłaty na określone dane. Ponadto kasyna online często oferują darmowe spiny, zwrot gotówki, atrakcyjne bonusy od depozytu, wysokie jackpoty i inne promocje, które pomagają grać na prawdziwe pieniądze.
Bolid Formuły 1 to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów na czterech kołach stworzonych po to, by brać udział w wyścigach. Osiągi budzą powszechny podziw. Można powiedzieć, że niemal każdy bolid tej klasy może osiągnąć prędkość ponad 300 kilometrów na godzinę. Da się znacznie więcej, co udowodnił Valtteri Bottas.
Jednak rekord wszechczasów należy do Valtteriego Bottasa.
Jak pisze Otomoto.pl, zawodnik z Finalandi osiągnął swój rekord w połowie 2016 roku zasiadając za kierownicą Williamsa na torze w Baku, gdzie do dyspozycji kierowców jest mierząca 2,2 kilometra prosta. Jadąc za oponentem wykorzystał wytworzony przez niego tunel aerodynamiczny osiągając dzięki temu prędkość 378 kilometrów na godzinę.
Rzecz jasna zaawansowanie technologiczne tego pojazdu nie wzięło się z powietrza. Samochód wyścigowy Formuły 1 w zasadzie opracowywany jest non stop od dziesięcioleci. To efekt ewolucji prac inżynierów i naukowców.
Szybki samochód wyścigowy z toru Formuły 1 - konstrukcja
Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, w tym przypadku w aerodynamice. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie pojazdu w taki sposób, by wraz z podniesieniem się poziomu prędkości, wzrastałą także jego przyczepność i mobilność. W zasadzie kiedy prześledzimy poszczególne elementy konstrukcyjne, od tylnego spojlera, przez dyfuzory, skrzydła, aż po nos, zauważymy ogromną pieczołowitość wykonania przekładającą się na efektywną aerodynamiczność.
Fabian Koziołek z serwisu go-racing.pl zwraca uwagę na bardzo istotny szczegół, a konkretnie na aerodynamiczność z naciskiem na… docisk. Jak podkreśla w swoim artykule, bolid jest zaprojektowany tak, by całość tworzyła coś na wzór odwróconego skrzydłą samolotu, tak, by był on dodatkowo dociskany do podłoża tworząc aerodynamiczną przyczepność zwiększającą między innymi manewrowość pojazdu. Co oczywiste, trzeba też zadbać o minimalny opór powietrza. Tym samym większa prędkość sprzyja przyczepności.

Imponujący silnik
Samochód Formuły 1 lub wielki meteor. Który z nich jest szybszy? Z całą pewnością meteor, co nie zmienia faktu, że postęp technologiczny stoi zdecydowanie po stronie bolidu poruszającego się nie po nieboskłonie, a wzdłuż toru wyścigowego. Jednym z wyróżniających się atutów tych samochodów jest zaawansowany silnik, w tym przypadku silnik V6 o charakterystyce hybrydowej.
Skład:
- Bateria
- Dwa silniki elektryczne (MGU-K i MGU-H)
- Turbosprężarka
- Silnik spalinowy
- ERS - system odzyskiwania energii z hamowania i wydechu.
O nich możemy przeczytać na stronie Powrotroberta.pl: „Największe zmiany czekają jednostki napędowe. Zniknie MGUH, a moc MGUK zostanie zwiększona do około 350 kW. Silnik spalinowy pozostanie w V6-tką o pojemności 1.6L, która ma generować około 400 kW. Bardzo dużą zmianą będzie przejście na pełni syntetyczne paliwa”.
Bezpieczeństwo
I chyba największa transformacja na przestrzeni dziesięcioleci odbyła się na rzecz szeroko pojętego bezpieczeństwa kierowców. Bolidy zostały wyposażone w zaawansowane rozwiązania mające na celu ochronę życia sportowców.
To między innymi kompozytowa karoseria z włókna węglowego dająca ochronę przy różnego rodzaju zderzeniach. Plus warto wspomnieć o systemie HANS zaprojektowanym w celu zabezpieczenia głowy oraz szyi kierowcy w razie wypadku bądź kolizji.
Nie zapomnijmy o budzącym w swoim czasie kontrowersje systemie HALO. To tytanowy pałąk umieszczony tuż nad kokpitem, którego celem jest ochrona kierowcy przed uderzeniami od góry. Konstrukcja wytrzymuje nacisk około 12 ton.
Z czego wynikały ów kontrowersje? Rozchodziło się o wygląd, jaki dość zaburzał klasyczną konstrukcję bolidu Formuły 1. Rzecz jasna tego typu zarzuty nie mogły wygrać z zasadną walką o zdrowie kierowców. Finalnie HALO zostało – kibice zdążyli się przyzwyczaić, a sportowcy są bezpieczniejsi.
Opony w bolidach Formuły 1
I one odgrywają znaczącą rolę. Opony są zaprojektowane tak, by wytrzymać niezwykle ciężkie warunki wyścigowe i z pewnością do rywalizacji w F1 nie moglibyśmy zastosować opon stworzonych na bazie mieszanek komercyjnych. Podczas wyścigów stosuje się różne rodzaje opon, które zakłada się w zależności od strategii oraz warunków pogodowych. Przykładowo firma Pirelli dysponuje trzema rodzajami: miękkimi, średnimi oraz twardymi. Plus należy doliczyć opony na lekki oraz silny deszcz (dwa kolejne rodzaje).
Podsumowanie
Na temat kosmicznych technologii wdrożonych w bolid F1 moglibyśmy gadać w nieskończoność. Zwłaszcza, że ta zahacza także o skrzynię biegów, spalanie, możliwości hamowania i wiele innych aspektów. Generalnie samochody biorące udział w wyścigach królowej motosportów to niezwykły miks wyżej myśli technologicznej, inżynierii oraz ogromnej pasji do motoryzacji. Przed nami kolejne zmiany technologiczne, które na dobre zostaną wdrożone do 2026 roku. Być może sprawią one, że F1 będzie jeszcze bardziej interesujące.