golembiewscy.plarrow right†Samochodyarrow right†Renault Clio 2 RS: Sportowa legenda wśród hot hatchy
Łukasz Jasiński

Łukasz Jasiński

|

24 września 2024

Renault Clio 2 RS: Sportowa legenda wśród hot hatchy

Renault Clio 2 RS: Sportowa legenda wśród hot hatchy

Spis treści

Renault Clio II RS to sportowa wersja popularnego hatchbacka, produkowana w latach 2000-2005. Łączyła codzienną praktyczność z wysokimi osiągami. Wyróżniała się mocnym silnikiem 2.0 o mocy do 182 KM, specjalnym zawieszeniem i agresywnym wyglądem.

Auto przeszło trzy fazy rozwoju, z kolejnymi udoskonaleniami. Clio II RS mogło przyspieszyć do 100 km/h w około 7 sekund. Maksymalna prędkość sięgała nawet 235 km/h. To stawiało je w czołówce hot-hatchy tamtej epoki.

Najważniejsze informacje:

  • Produkowany w latach 2000-2005
  • Silnik 2.0 o mocy 172-182 KM
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1-7,3 s
  • Prędkość maksymalna: 220-235 km/h
  • Trzy fazy produkcyjne z różnymi udoskonaleniami
  • Zaawansowane zawieszenie Sachs
  • Poprzednik Clio III RS i IV RS

Geneza modelu Clio II RS

Renault Clio 2 RS narodził się z pasji do sportowej jazdy i chęci stworzenia kompaktowego hot hatcha. Powstał jako odpowiedź Renault na rosnące zapotrzebowanie na małe, szybkie auta miejskie. Clio 2 RS produkowano w latach 2000-2005, plasując się na szczycie gamy modelu Clio.

Ten hot hatch Renault szybko stał się ikoną segmentu. Wprowadził nową jakość do klasy małych samochodów sportowych, podnosząc poprzeczkę konkurencji.

Charakterystyka silnika F4R

Sercem Renault Clio Sport był benzynowy silnik F4R o pojemności 2.0 litra. Ta szesnastozaworowa jednostka wyposażona była w system zmiennych faz rozrządu po stronie ssącej. Moc silnika wahała się od 172 do 182 KM, w zależności od wersji.

  • Pojemność: 2.0 litra
  • Układ: 4-cylindrowy, rzędowy
  • Moc maksymalna: 172-182 KM
  • Moment obrotowy: 200 Nm
  • System zmiennych faz rozrządu

W porównaniu z konkurencją, silnik Renault Sport F4R oferował więcej mocy niż np. Peugeot 206 GTi (167 KM) czy Ford Fiesta ST (150 KM). Moment obrotowy również plasował się w czołówce segmentu.

Czytaj więcej: Jaka jest pojemność bagażnika Mazda CX-3? Wymiary i opinie użytkowników

Osiągi Clio II RS

Clio 2 RS przyspieszało od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,1-7,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła imponujące 220-235 km/h, w zależności od wersji.

Wersja0-100 km/hPrędkość max
Clio 172 Ph17,3 s220 km/h
Clio 172 Ph27,2 s225 km/h
Clio 182 Ph37,1 s235 km/h

Ewolucja modelu - fazy produkcyjne

Zdjęcie Renault Clio 2 RS: Sportowa legenda wśród hot hatchy

Clio 2 RS przeszło trzy fazy produkcyjne, każda z nich wprowadzała istotne udoskonalenia.

Clio 172 Ph1 (2000-2001)

Pierwsza wersja Clio 172 wyróżniała się mechaniczną przepustnicą i komputerem Siemens Sirius 32. Miała charakterystyczne okrągłe reflektory przeciwmgielne i niebieskie tarcze hamulcowe. Unikalnym rozwiązaniem był układ wydechowy z pojedynczą końcówką o dużej średnicy.

Clio 172 Ph2 (2001-2003)

W fazie Ph2 wprowadzono elektroniczną przepustnicę i komputer Siemens Sirius 34. Zmieniono również wygląd przedniego zderzaka i reflektorów. Te modyfikacje poprawiły responsywność silnika i precyzję sterowania. Dodatkowo, ulepszono zawieszenie, co przełożyło się na jeszcze lepsze prowadzenie.

Clio 182 Ph3 (2004-2005)

Clio 182 to ostatnia i najmocniejsza wersja. Wprowadzono nowy komputer Siemens Sirius 34/EMS 3134 i podwójny układ wydechowy. Moc wzrosła do 182 KM, a moment obrotowy do 200 Nm. Ta wersja stała się legendą wśród fanów marki, oferując najlepsze osiągi i dźwięk silnika w historii modelu.

Zawieszenie i układ hamulcowy

Renault Clio Sport wyposażono w zaawansowane zawieszenie firmy Sachs. Charakteryzowało się ono obniżonym prześwitem i zwiększoną sztywnością. Zastosowano grubsze stabilizatory, co poprawiło stabilność w zakrętach.

Układ hamulcowy został znacznie wzmocniony w porównaniu do standardowego Clio. Zastosowano większe tarcze hamulcowe i wydajniejsze zaciski.

  • Zawieszenie Sachs o sportowej charakterystyce
  • Obniżony prześwit
  • Grubsze stabilizatory
  • Wzmocniony układ hamulcowy

Czytaj więcej: Tuning samochodów: od oklejania po aktywne wydechy

Stylistyka i design Clio II RS

Clio 2 RS wyróżniało się agresywnym spojlerem przednim z dużym wlotem powietrza. Charakterystyczne były również poszerzone nadkola i 16-calowe felgi aluminiowe. Z tyłu uwagę przyciągał duży dyfuzor i centralnie umieszczona końcówka wydechu.

Wnętrze również zyskało sportowy charakter. Fotele Recaro, aluminiowe pedały i kierownica obszyta skórą tworzyły atmosferę wyścigowego kokpitu.

Clio II RS na tle konkurencji

Hot hatch Renault konkurował głównie z Peugeotem 206 GTi, Fordem Fiesta ST i Volkswagenem Polo GTI. Clio 2 RS wyróżniało się najmocniejszym silnikiem w segmencie i najbardziej zaawansowanym zawieszeniem. Oferowało też najlepsze osiągi, choć kosztem nieco wyższej ceny.

ModelMoc0-100 km/h
Renault Clio RS172-182 KM7,1-7,3 s
Peugeot 206 GTi167 KM7,4 s
Ford Fiesta ST150 KM7,9 s

Następcy modelu - Clio III i IV RS

Clio III RS (2005-2012) kontynuowało tradycję, oferując silnik 2.0 o mocy 197-201 KM. Wprowadzono nowe technologie, jak system kontroli trakcji i stabilizacji.

Clio IV RS (2013-2019) przyniosło rewolucję - turbodoładowany silnik 1.6 (197-220 KM) i dwusprzęgłową skrzynię biegów. Mimo kontrowersji wśród purystów, oferowało lepsze osiągi.

Porównując generacje, Clio 2 RS pozostaje najbardziej analogowe i bezpośrednie w prowadzeniu. Clio III RS oferowało więcej mocy, a Clio IV RS - najnowocześniejsze technologie.

Dziedzictwo i popularność wśród fanów

Renault Clio Sport II generacji wywarło ogromny wpływ na kulturę motoryzacyjną. Stało się ikoną hot hatchy, inspirując kolejne generacje entuzjastów szybkiej jazdy. W motorsporcie, Clio 2 RS odnosiło sukcesy w rajdach i wyścigach pucharowych.

Na rynku wtórnym Clio 2 RS cieszy się niesłabnącą popularnością. Dobrze utrzymane egzemplarze osiągają coraz wyższe ceny, stając się obiektami kolekcjonerskimi.

Porada dla potencjalnych nabywców Clio II RS na rynku wtórnym: Szukając Clio 2 RS, zwróć uwagę na historię serwisową i stan techniczny. Sprawdź, czy auto nie było modyfikowane. Najbardziej poszukiwane są oryginalne egzemplarze z końca produkcji (faza Ph3). Pamiętaj o regularnej wymianie rozrządu i kontroli stanu zawieszenia - to kluczowe elementy wpływające na bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy tym kultowym hot hatchem.

Clio II RS - sportowa ikona, która wyprzedziła swoje czasy

Renault Clio 2 RS to więcej niż zwykły hot hatch - to legenda motoryzacji, która zdefiniowała segment małych samochodów sportowych na początku XXI wieku. Z mocnym silnikiem 2.0 F4R, osiągami przewyższającymi konkurencję i charakterystycznym stylem, Clio RS szybko zdobyło serca entuzjastów szybkiej jazdy.

Ewolucja modelu przez trzy fazy produkcyjne pokazuje nieustanne dążenie Renault do doskonałości. Od 172-konnego Ph1, przez udoskonalone Ph2, aż po kultowe 182-konne Ph3 - każda wersja wnosiła coś nowego, podnosząc poprzeczkę w segmencie. Zaawansowane zawieszenie Sachs i precyzyjny układ hamulcowy zapewniały niezrównane wrażenia z jazdy, czyniąc z Clio 2 RS wzór dla kolejnych generacji hot hatchy.

Dziś, Renault Clio Sport II generacji to nie tylko część historii motoryzacji, ale także pożądany obiekt kolekcjonerski. Jego wpływ na kulturę samochodową i motorsport jest niezaprzeczalny, a rosnące ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy świadczą o niesłabnącej popularności. Dla wielu, Clio 2 RS pozostaje wzorem czystej, analogowej przyjemności z jazdy, której trudno doświadczyć we współczesnych, naszpikowanych elektroniką autach.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Ciężarówka BMW: Alternatywy dla Transportu Towarów
  2. Gdzie kupić alkomat: najlepsze miejsca i sklepy z alkomatami w kraju
  3. Big Block Silnik: Potęga i Moc w Amerykańskiej Motoryzacji
  4. Używane Audi Q7: Poznaj Zalety i Wady Luksusowego SUV-a
  5. Jakie są objawy uszkodzonego intercoolera? Diagnostyka, naprawa, przyczyny

Źródło:

[1]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Renault_Clio_Sport

[2]

https://www.auto-swiat.pl/katalog-samochodow/renault-clio

[3]

https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/renault/clio/ii/hatchback/silnik-benzynowy-2.0-16v-sport-172km-2000-2010/

Najczęstsze pytania

Renault Clio II RS było wyposażone w silnik o mocy od 172 do 182 KM, w zależności od wersji. Jednostka 2.0 litra F4R z 16 zaworami i zmiennymi fazami rozrządu zapewniała świetne osiągi. W ostatniej fazie produkcji (Ph3) moc wzrosła do 182 KM, co jeszcze bardziej poprawiło dynamikę jazdy.

Clio II RS przeszło trzy fazy produkcji. Ph1 (2000-2001) miała 172 KM i mechaniczną przepustnicę. Ph2 (2001-2003) wprowadziła elektroniczną przepustnicę. Ph3 (2004-2005) zwiększyła moc do 182 KM i dodała podwójny układ wydechowy. Każda faza wprowadzała drobne usprawnienia w elektronice i osprzęcie silnika.

Renault Clio II RS oferowało imponujące osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało około 7,1-7,3 sekundy, w zależności od wersji. Prędkość maksymalna wahała się między 220 a 235 km/h. Te parametry plasowały Clio II RS w czołówce segmentu hot hatch, zapewniając świetne wrażenia z jazdy.

Renault Clio II RS może być atrakcyjnym wyborem dla entuzjastów sportowej jazdy. Oferuje świetne osiągi i prowadzenie, jednak należy pamiętać o potencjalnie wyższych kosztach utrzymania. Przed zakupem warto sprawdzić historię serwisową i stan techniczny, zwracając uwagę na układ napędowy i zawieszenie.

Clio II RS jest cenione za naturalność prowadzenia i bezpośrednie wrażenia z jazdy. Nowsze generacje oferują wyższą moc (do 220 KM w Clio IV RS) i nowocześniejsze technologie, ale część fanów preferuje charakter Clio II RS. Wybór zależy od preferencji kierowcy – tradycyjnego hot hatcha czy nowocześniejszego podejścia.

Zobacz więcej