Renault Clio II RS to sportowa wersja popularnego hatchbacka, produkowana w latach 2000-2005. Łączyła codzienną praktyczność z wysokimi osiągami. Wyróżniała się mocnym silnikiem 2.0 o mocy do 182 KM, specjalnym zawieszeniem i agresywnym wyglądem.
Auto przeszło trzy fazy rozwoju, z kolejnymi udoskonaleniami. Clio II RS mogło przyspieszyć do 100 km/h w około 7 sekund. Maksymalna prędkość sięgała nawet 235 km/h. To stawiało je w czołówce hot-hatchy tamtej epoki.
Najważniejsze informacje:
- Produkowany w latach 2000-2005
- Silnik 2.0 o mocy 172-182 KM
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1-7,3 s
- Prędkość maksymalna: 220-235 km/h
- Trzy fazy produkcyjne z różnymi udoskonaleniami
- Zaawansowane zawieszenie Sachs
- Poprzednik Clio III RS i IV RS
Geneza modelu Clio II RS
Renault Clio 2 RS narodził się z pasji do sportowej jazdy i chęci stworzenia kompaktowego hot hatcha. Powstał jako odpowiedź Renault na rosnące zapotrzebowanie na małe, szybkie auta miejskie. Clio 2 RS produkowano w latach 2000-2005, plasując się na szczycie gamy modelu Clio.
Ten hot hatch Renault szybko stał się ikoną segmentu. Wprowadził nową jakość do klasy małych samochodów sportowych, podnosząc poprzeczkę konkurencji.
Charakterystyka silnika F4R
Sercem Renault Clio Sport był benzynowy silnik F4R o pojemności 2.0 litra. Ta szesnastozaworowa jednostka wyposażona była w system zmiennych faz rozrządu po stronie ssącej. Moc silnika wahała się od 172 do 182 KM, w zależności od wersji.
- Pojemność: 2.0 litra
- Układ: 4-cylindrowy, rzędowy
- Moc maksymalna: 172-182 KM
- Moment obrotowy: 200 Nm
- System zmiennych faz rozrządu
W porównaniu z konkurencją, silnik Renault Sport F4R oferował więcej mocy niż np. Peugeot 206 GTi (167 KM) czy Ford Fiesta ST (150 KM). Moment obrotowy również plasował się w czołówce segmentu.
Czytaj więcej: Jaka jest pojemność bagażnika Mazda CX-3? Wymiary i opinie użytkowników
Osiągi Clio II RS
Clio 2 RS przyspieszało od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,1-7,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła imponujące 220-235 km/h, w zależności od wersji.
Wersja | 0-100 km/h | Prędkość max |
Clio 172 Ph1 | 7,3 s | 220 km/h |
Clio 172 Ph2 | 7,2 s | 225 km/h |
Clio 182 Ph3 | 7,1 s | 235 km/h |
Ewolucja modelu - fazy produkcyjne
Clio 2 RS przeszło trzy fazy produkcyjne, każda z nich wprowadzała istotne udoskonalenia.
Clio 172 Ph1 (2000-2001)
Pierwsza wersja Clio 172 wyróżniała się mechaniczną przepustnicą i komputerem Siemens Sirius 32. Miała charakterystyczne okrągłe reflektory przeciwmgielne i niebieskie tarcze hamulcowe. Unikalnym rozwiązaniem był układ wydechowy z pojedynczą końcówką o dużej średnicy.
Clio 172 Ph2 (2001-2003)
W fazie Ph2 wprowadzono elektroniczną przepustnicę i komputer Siemens Sirius 34. Zmieniono również wygląd przedniego zderzaka i reflektorów. Te modyfikacje poprawiły responsywność silnika i precyzję sterowania. Dodatkowo, ulepszono zawieszenie, co przełożyło się na jeszcze lepsze prowadzenie.
Clio 182 Ph3 (2004-2005)
Clio 182 to ostatnia i najmocniejsza wersja. Wprowadzono nowy komputer Siemens Sirius 34/EMS 3134 i podwójny układ wydechowy. Moc wzrosła do 182 KM, a moment obrotowy do 200 Nm. Ta wersja stała się legendą wśród fanów marki, oferując najlepsze osiągi i dźwięk silnika w historii modelu.
Zawieszenie i układ hamulcowy
Renault Clio Sport wyposażono w zaawansowane zawieszenie firmy Sachs. Charakteryzowało się ono obniżonym prześwitem i zwiększoną sztywnością. Zastosowano grubsze stabilizatory, co poprawiło stabilność w zakrętach.
Układ hamulcowy został znacznie wzmocniony w porównaniu do standardowego Clio. Zastosowano większe tarcze hamulcowe i wydajniejsze zaciski.
- Zawieszenie Sachs o sportowej charakterystyce
- Obniżony prześwit
- Grubsze stabilizatory
- Wzmocniony układ hamulcowy
Czytaj więcej: Tuning samochodów: od oklejania po aktywne wydechy
Stylistyka i design Clio II RS
Clio 2 RS wyróżniało się agresywnym spojlerem przednim z dużym wlotem powietrza. Charakterystyczne były również poszerzone nadkola i 16-calowe felgi aluminiowe. Z tyłu uwagę przyciągał duży dyfuzor i centralnie umieszczona końcówka wydechu.
Wnętrze również zyskało sportowy charakter. Fotele Recaro, aluminiowe pedały i kierownica obszyta skórą tworzyły atmosferę wyścigowego kokpitu.
Clio II RS na tle konkurencji
Hot hatch Renault konkurował głównie z Peugeotem 206 GTi, Fordem Fiesta ST i Volkswagenem Polo GTI. Clio 2 RS wyróżniało się najmocniejszym silnikiem w segmencie i najbardziej zaawansowanym zawieszeniem. Oferowało też najlepsze osiągi, choć kosztem nieco wyższej ceny.
Model | Moc | 0-100 km/h |
Renault Clio RS | 172-182 KM | 7,1-7,3 s |
Peugeot 206 GTi | 167 KM | 7,4 s |
Ford Fiesta ST | 150 KM | 7,9 s |
Następcy modelu - Clio III i IV RS
Clio III RS (2005-2012) kontynuowało tradycję, oferując silnik 2.0 o mocy 197-201 KM. Wprowadzono nowe technologie, jak system kontroli trakcji i stabilizacji.
Clio IV RS (2013-2019) przyniosło rewolucję - turbodoładowany silnik 1.6 (197-220 KM) i dwusprzęgłową skrzynię biegów. Mimo kontrowersji wśród purystów, oferowało lepsze osiągi.
Porównując generacje, Clio 2 RS pozostaje najbardziej analogowe i bezpośrednie w prowadzeniu. Clio III RS oferowało więcej mocy, a Clio IV RS - najnowocześniejsze technologie.
Dziedzictwo i popularność wśród fanów
Renault Clio Sport II generacji wywarło ogromny wpływ na kulturę motoryzacyjną. Stało się ikoną hot hatchy, inspirując kolejne generacje entuzjastów szybkiej jazdy. W motorsporcie, Clio 2 RS odnosiło sukcesy w rajdach i wyścigach pucharowych.
Na rynku wtórnym Clio 2 RS cieszy się niesłabnącą popularnością. Dobrze utrzymane egzemplarze osiągają coraz wyższe ceny, stając się obiektami kolekcjonerskimi.
Porada dla potencjalnych nabywców Clio II RS na rynku wtórnym: Szukając Clio 2 RS, zwróć uwagę na historię serwisową i stan techniczny. Sprawdź, czy auto nie było modyfikowane. Najbardziej poszukiwane są oryginalne egzemplarze z końca produkcji (faza Ph3). Pamiętaj o regularnej wymianie rozrządu i kontroli stanu zawieszenia - to kluczowe elementy wpływające na bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy tym kultowym hot hatchem.
Clio II RS - sportowa ikona, która wyprzedziła swoje czasy
Renault Clio 2 RS to więcej niż zwykły hot hatch - to legenda motoryzacji, która zdefiniowała segment małych samochodów sportowych na początku XXI wieku. Z mocnym silnikiem 2.0 F4R, osiągami przewyższającymi konkurencję i charakterystycznym stylem, Clio RS szybko zdobyło serca entuzjastów szybkiej jazdy.
Ewolucja modelu przez trzy fazy produkcyjne pokazuje nieustanne dążenie Renault do doskonałości. Od 172-konnego Ph1, przez udoskonalone Ph2, aż po kultowe 182-konne Ph3 - każda wersja wnosiła coś nowego, podnosząc poprzeczkę w segmencie. Zaawansowane zawieszenie Sachs i precyzyjny układ hamulcowy zapewniały niezrównane wrażenia z jazdy, czyniąc z Clio 2 RS wzór dla kolejnych generacji hot hatchy.
Dziś, Renault Clio Sport II generacji to nie tylko część historii motoryzacji, ale także pożądany obiekt kolekcjonerski. Jego wpływ na kulturę samochodową i motorsport jest niezaprzeczalny, a rosnące ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy świadczą o niesłabnącej popularności. Dla wielu, Clio 2 RS pozostaje wzorem czystej, analogowej przyjemności z jazdy, której trudno doświadczyć we współczesnych, naszpikowanych elektroniką autach.