Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM to druga generacja popularnego kompaktu premium, produkowana w latach 2003-2012. Model ten zdobył uznanie kierowców dzięki solidnemu wykonaniu, komfortowi jazdy i oszczędnemu silnikowi. Mimo kilku wad, takich jak problemy z korozją czy awaryjność starszych egzemplarzy, A3 8P pozostaje atrakcyjnym wyborem na rynku wtórnym.
Najważniejsze informacje:
- Przestronne wnętrze, zwłaszcza w wersji Sportback
- Silnik 2.0 TDI 140 KM oferuje dobre osiągi i umiarkowane spalanie
- Wysoka jakość materiałów i dobre wyciszenie kabiny
- Niskie koszty eksploatacji dzięki oszczędnemu silnikowi
- Problemy z korozją nadwozia w niektórych egzemplarzach
- Typowe usterki obejmują awarie zamków i centralnego zamka
Charakterystyka Audi A3 8P z silnikiem 2.0 TDI 140 KM
Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM to druga generacja popularnego kompaktu segmentu premium, produkowana w latach 2003-2012. Dostępna była w dwóch wersjach nadwozia: 3-drzwiowym hatchbacku oraz 5-drzwiowym Sportbacku, który zadebiutował w 2004 roku. Model ten wyróżniał się solidnym wykonaniem, wysoką jakością materiałów oraz przestronnym wnętrzem, szczególnie w wersji Sportback.
Silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM był jedną z najpopularniejszych jednostek napędowych w tym modelu. Charakteryzował się dobrymi osiągami, kulturą pracy oraz umiarkowanym zużyciem paliwa, co przyczyniło się do jego popularności wśród kierowców ceniących dynamikę i ekonomię jazdy.
- Pojemność silnika: 1968 cm³
- Moc maksymalna: 140 KM przy 4000 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1750-2500 obr/min
- Technologia common rail
- Dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie i prędkość maksymalna
Audi A3 8P z silnikiem 2.0 TDI 140 KM oferuje dobre osiągi w swojej klasie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 9 sekund, co zapewnia dynamiczną jazdę w mieście i na trasie. Prędkość maksymalna wynosi około 210 km/h, co jest wartością wystarczającą dla większości kierowców.
Spalanie w różnych warunkach jazdy
Jedną z głównych zalet Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM jest umiarkowane zużycie paliwa. W cyklu miejskim spalanie oscyluje wokół 7-8 l/100 km, natomiast na trasie można zejść nawet do 5 l/100 km. W cyklu mieszanym, realne spalanie kształtuje się na poziomie 6-7 l/100 km, co czyni ten model ekonomicznym w eksploatacji.
Warunki jazdy | Średnie spalanie |
Miasto | 7-8 l/100 km |
Trasa | 5-6 l/100 km |
Cykl mieszany | 6-7 l/100 km |
Czytaj więcej: Dane techniczne Jeep: parametry Mazda 6, CX-5, Volvo i Porsche
Komfort i przestronność wnętrza
Audi A3 8P słynie z wysokiej jakości wykończenia wnętrza. Materiały użyte w kabinie są przyjemne w dotyku i trwałe, co przekłada się na długoletnie zadowolenie użytkowników. Przestrzeń dla pasażerów jest zadowalająca, szczególnie w wersji Sportback, która oferuje więcej miejsca dla pasażerów tylnej kanapy.
Fotele zapewniają dobre podparcie, a ergonomia kokpitu jest na wysokim poziomie. Bagażnik o pojemności 350 litrów (370 litrów w Sportbacku) jest wystarczający dla potrzeb rodziny, a jego regularne kształty ułatwiają załadunek.
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- System audio z 10 głośnikami
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka
- Podłokietnik ze schowkiem między przednimi fotelami
Zalety Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM
Jedną z głównych zalet Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM jest jego wydajność i komfort jazdy. Użytkownicy chwalą kulturę pracy silnika, który zapewnia dobre przyspieszenie i stabilność na drodze, co przekłada się na przyjemność z prowadzenia.
Niskie koszty eksploatacji to kolejny atut tego modelu. Silnik 2.0 TDI z systemem common rail jest uznawany za oszczędny i stosunkowo mało awaryjny, co w połączeniu z umiarkowanym zużyciem paliwa przekłada się na atrakcyjne koszty utrzymania.
Wysoki poziom wyciszenia kabiny oraz jakość nagłośnienia są często podkreślane przez właścicieli Audi A3 8P. Komfort akustyczny podczas jazdy, zarówno w mieście, jak i na trasie, jest jednym z czynników wpływających na ogólne zadowolenie z tego modelu.
Wady i typowe problemy techniczne
Mimo wielu zalet, Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM nie jest wolne od wad. Jednym z najczęściej zgłaszanych problemów jest korozja nadwozia, szczególnie w okolicach progów i nadkoli. Problem ten dotyczy głównie starszych egzemplarzy i wymaga regularnej kontroli stanu blacharki.
Do typowych usterek należą również awarie zamków drzwi oraz centralnego zamka. Niektórzy użytkownicy wskazują także na ograniczoną liczbę schowków w kabinie, co może być uciążliwe podczas dłuższych podróży. Warto również zwrócić uwagę na potencjalne problemy z układem wtryskowym, szczególnie w starszych wersjach silnika 2.0 TDI.
Porada: Przy zakupie używanego Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM zwróć szczególną uwagę na stan blacharki, zwłaszcza w okolicach progów i nadkoli. Sprawdź również działanie zamków i centralnego zamka. Warto przeprowadzić dokładny przegląd techniczny, skupiając się na układzie wtryskowym i stanie rozrządu.
Koszty eksploatacji i serwisowania
Koszty utrzymania Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM są umiarkowane, szczególnie biorąc pod uwagę segment, do którego należy ten model. Regularne przeglądy i wymiana oleju co 15 000 km lub raz w roku to podstawa utrzymania dobrego stanu technicznego. Ceny części zamiennych są wyższe niż w przypadku marek masowych, ale dostępność zamienników pozwala na optymalizację kosztów.
Typowe wydatki serwisowe obejmują wymianę rozrządu (co 180 000 km lub 5 lat), regenerację lub wymianę dwumasowego koła zamachowego oraz okresową wymianę klocków i tarcz hamulcowych. Warto również uwzględnić koszty wymiany filtra cząstek stałych, który może wymagać regeneracji lub wymiany po przebiegu 150 000-200 000 km.
Rodzaj naprawy | Orientacyjny koszt |
Wymiana rozrządu | 1500-2000 zł |
Regeneracja DPF | 1000-1500 zł |
Wymiana sprzęgła | 2000-2500 zł |
Wymiana klocków i tarcz (przód) | 800-1200 zł |
Trwałość i niezawodność w dłuższej perspektywie
Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM jest generalnie uznawane za trwały i niezawodny samochód, pod warunkiem regularnego serwisowania. Silnik 2.0 TDI, po usunięciu wczesnych problemów konstrukcyjnych, okazał się bardzo wytrzymały i często przebiega bez większych awarii ponad 300 000 km.
Skrzynia biegów, zarówno manualna jak i automatyczna, cechuje się dobrą trwałością. Zawieszenie, mimo sportowego zestrojenia, radzi sobie dobrze nawet na polskich drogach. Problemy z elektroniką, typowe dla Audi A3 8P, zwykle ograniczają się do drobnych usterek, które nie wpływają znacząco na ogólną ocenę niezawodności. Korozja nadwozia pozostaje głównym problemem wpływającym na długoterminową trwałość, szczególnie w starszych egzemplarzach.
Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM na tle konkurencji
W porównaniu do głównych rywali, takich jak BMW serii 1 czy Mercedes klasy A, Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM wyróżnia się bardziej zrównoważonym charakterem. Oferuje lepszy komfort jazdy niż sportowo zestrojone BMW, jednocześnie zapewniając lepsze właściwości jezdne niż Mercedes.
Pod względem ekonomii jazdy, Audi A3 8P z silnikiem 2.0 TDI wypada korzystnie na tle konkurencji, oferując dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Jakość wykończenia wnętrza jest na podobnym poziomie co u rywali, choć niektórzy uważają, że design Audi starzeje się nieco lepiej.
Koszty eksploatacji Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM są porównywalne do konkurencji z segmentu premium, jednak dostępność części zamiennych i nieco niższe ceny serwisowania mogą dawać mu przewagę w dłuższej perspektywie użytkowania.
Ceny Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM na rynku wtórnym
Ceny używanych egzemplarzy Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM na rynku wtórnym są zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Za dobrze utrzymane auto z rocznika 2008-2010 trzeba zapłacić od 25 000 do 35 000 zł. Młodsze egzemplarze z końca produkcji (2011-2012) mogą kosztować nawet 40 000-50 000 zł.
Na wartość Audi A3 8P wpływają takie czynniki jak: przebieg, stan techniczny, historia serwisowa, wyposażenie oraz wersja nadwoziowa (Sportback zwykle jest droższy). Warto zwrócić uwagę na egzemplarze z udokumentowaną historią serwisową i bez śladów powypadkowej przeszłości, nawet jeśli oznacza to konieczność zapłacenia nieco wyższej ceny.
Czy warto kupić Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM?
Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM to solidny wybór dla osób szukających kompaktowego auta premium z oszczędnym, a jednocześnie dynamicznym silnikiem. Mocnymi stronami tego modelu są komfort jazdy, jakość wykonania wnętrza oraz relatywnie niskie koszty eksploatacji w swojej klasie.
Należy jednak mieć na uwadze potencjalne problemy, takie jak korozja nadwozia czy typowe usterki elektryczne. Przy zakupie warto postawić na egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową i w dobrym stanie technicznym, co zminimalizuje ryzyko kosztownych napraw w przyszłości.
Podsumowując, Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM to dobry wybór dla osób ceniących prestiż marki, komfort i dobre osiągi, przy zachowaniu rozsądnych kosztów utrzymania. Jeśli jesteś gotów na regularne serwisowanie i akceptujesz wyższe koszty napraw niż w przypadku marek masowych, to Audi A3 8P może okazać się satysfakcjonującym zakupem na rynku wtórnym.
Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM: Kompaktowy klasyk z charakterem
Audi A3 8P 2.0 TDI 140 KM to model, który łączy w sobie zalety kompaktowego auta premium z ekonomią użytkowania. Produkowany w latach 2003-2012, wyróżnia się solidnym wykonaniem, komfortowym wnętrzem i oszczędnym, a jednocześnie dynamicznym silnikiem. Mimo upływu lat, wciąż cieszy się uznaniem na rynku wtórnym.
Główne atuty tego modelu to niskie koszty eksploatacji, dobre osiągi i wysoka jakość wykończenia. Jednak potencjalni nabywcy powinni mieć na uwadze typowe problemy, takie jak korozja nadwozia czy usterki elektryczne. Kluczem do satysfakcjonującego zakupu jest znalezienie egzemplarza z udokumentowaną historią serwisową i w dobrym stanie technicznym.
Podsumowując, Audi A3 8P z silnikiem 2.0 TDI 140 KM to dobry wybór dla osób szukających prestiżowego, komfortowego i relatywnie oszczędnego auta kompaktowego. Przy odpowiedniej dbałości może służyć przez wiele lat, oferując przyjemność z jazdy i rozsądne koszty utrzymania w segmencie aut premium.