BMW E63 M6 to luksusowy samochód sportowy produkowany w latach 2005-2010. Łączy w sobie elegancki design z imponującymi osiągami. Dostępny jako coupé i kabriolet, wyróżnia się potężnym silnikiem V10 o mocy 507 KM. M6 przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. Maksymalna prędkość to 250 km/h, ale bez ogranicznika może osiągnąć nawet 330 km/h. To prawdziwa bestia na drodze, która jednocześnie oferuje luksusowe wnętrze i zaawansowane technologie.
Najważniejsze informacje:- Silnik 5.0 V10 o mocy 507 KM
- Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,6 sekundy
- Dostępny jako coupé i kabriolet
- Lekka konstrukcja z użyciem aluminium i włókna węglowego
- Sportowe zawieszenie dla doskonałej stabilności
- Luksusowe wyposażenie, w tym skórzana tapicerka i wysokiej jakości audio
Geneza i historia BMW E63 M6
BMW E63 M6 produkowano w latach 2005-2010. Ten ekskluzywny model był dostępny w dwóch wersjach nadwozia: jako eleganckie coupé oraz stylowy kabriolet (oznaczony jako BMW M6 E64). BMW M6 stanowiło flagowy model BMW serii 6, reprezentując szczyt osiągów i luksusu w gamie producenta. Wprowadzenie tego modelu na rynek było znaczącym krokiem dla BMW, demonstrującym możliwości inżynieryjne marki i jej zdolność do tworzenia samochodów łączących sportowe osiągi z luksusem.
Serce bestii - silnik V10
BMW E63 M6 napędzane jest potężnym silnikiem V10 o pojemności 4999 cm³. Ta jednostka generuje imponującą moc 507 KM (373 kW) przy 7750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 520 Nm przy 6100 obr./min. Silnik charakteryzuje się wysokoobrotową konstrukcją, co przekłada się na wyjątkową elastyczność i dynamikę. W porównaniu z konkurencyjnymi modelami, silnik BMW V10 wyróżniał się nie tylko mocą, ale także kultury pracy i charakterystycznym, sportowym brzmieniem.
- Pojemność: 4999 cm³
- Moc maksymalna: 507 KM (373 kW)
- Moment obrotowy: 520 Nm
- Liczba cylindrów: 10
- Układ cylindrów: V
Czytaj więcej: Dane techniczne Jeep: parametry Mazda 6, CX-5, Volvo i Porsche
Osiągi, które zapierają dech w piersiach
BMW M6 coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, jednak bez ogranicznika teoretycznie mogłaby sięgnąć nawet 330 km/h. Te osiągi plasowały BMW E63 M6 w ścisłej czołówce segmentu GT, przewyższając wiele konkurencyjnych modeli pod względem przyspieszenia i prędkości maksymalnej.
Parametr | BMW E63 M6 | Poprzednik (E24 M6) |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,6 s | 6,4 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h (ograniczona) | 255 km/h |
Moc silnika | 507 KM | 286 KM |
Zaawansowana skrzynia biegów
BMW E63 M6 wyposażono w zaawansowaną, 7-biegową automatyczną skrzynię biegów SMG III. Ta przekładnia oferowała możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. Charakteryzowała się błyskawicznym czasem zmiany przełożeń, wynoszącym zaledwie 65 milisekund. Taka konstrukcja znacząco wpływała na poprawę osiągów oraz komfortu jazdy, umożliwiając kierowcy pełne wykorzystanie potencjału potężnego silnika V10.
Zużycie paliwa i emisja CO2
Mimo imponujących osiągów, BMW E63 M6 charakteryzowało się relatywnie wysokim zużyciem paliwa. W cyklu mieszanym wynosiło ono 14,3 l/100 km, natomiast poza miastem spadało do 10,2 l/100 km. Emisja CO2 na poziomie 342 g/km plasowała ten model w grupie samochodów o znacznym wpływie na środowisko. Warto jednak pamiętać, że w przypadku samochodów tej klasy, aspekty ekologiczne często ustępowały miejsca osiągom i przyjemności z jazdy.
Jak masa wpływa na prowadzenie?
Masa własna BMW E63 M6 wynosiła 1710 kg. Mimo że nie jest to mała wartość, inżynierowie BMW zadbali o optymalne rozłożenie ciężaru. Zastosowanie lekkich materiałów w konstrukcji nadwozia pozwoliło na uzyskanie znakomitej dynamiki jazdy. Relatywnie niska masa w połączeniu z potężnym silnikiem i zaawansowanym zawieszeniem przekładała się na precyzyjne prowadzenie i doskonałe właściwości jezdne.
Innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne
BMW E63 M6 wykorzystywało szereg innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych. Zastosowano lekkie materiały, takie jak aluminium i włókno węglowe, co pozwoliło na znaczące obniżenie masy pojazdu. Dach wykonany z włókna węglowego nie tylko redukował wagę, ale także obniżał środek ciężkości auta. Zawieszenie zostało specjalnie dostrojone przez inżynierów BMW M, zapewniając idealne połączenie komfortu i sportowych właściwości.
- Dach z włókna węglowego
- Aluminiowe elementy zawieszenia
- Specjalnie dostrojone zawieszenie M
- Aerodynamiczne elementy karoserii
Luksusowe wyposażenie sportowego coupé
BMW M6 coupe oferowało bogate wyposażenie standardowe. Wnętrze wykończono wysokiej jakości skórą i aluminiowymi akcentami. Zaawansowany system audio zapewniał doskonałe brzmienie, a klimatyzacja automatyczna dbała o komfort podróży. Wśród systemów bezpieczeństwa znajdziemy ABS, kontrolę trakcji oraz zaawansowane systemy stabilizacji toru jazdy. BMW E63 M6 wyposażono również w aktywne zagłówki i zestaw poduszek powietrznych, zapewniających ochronę pasażerom.
Co wyróżnia wnętrze BMW E63 M6?
Wnętrze BMW E63 M6 wykończono najwyższej jakości materiałami, w tym skórą Merino i elementami z włókna węglowego. Sportowe fotele oferowały doskonałe trzymanie boczne i szeroki zakres regulacji. Ergonomicznie zaprojektowany kokpit był zorientowany na kierowcę, z intuicyjnie rozmieszczonymi przełącznikami i charakterystycznym dla BMW M wychylonym w stronę kierowcy centralnym panelem.
Sportowy charakter w każdym detalu
BMW E63 M6 emanowało sportowym charakterem. Agresywne zderzaki, poszerzone nadkola i charakterystyczne cztery końcówki układu wydechowego jednoznacznie wskazywały na wysokie osiągi. Duże wloty powietrza w przednim zderzaku nie tylko podkreślały dynamiczny wygląd, ale także zapewniały efektywne chłodzenie potężnego silnika. Aerodynamiczne elementy, takie jak subtelny spojler na klapie bagażnika, przyczyniały się do poprawy stabilności przy wysokich prędkościach, jednocześnie nadając autu jeszcze bardziej wyrazisty wygląd.
BMW E63 M6: Ikona sportowej elegancji i osiągów
BMW E63 M6 to wyjątkowy samochód, który łączy w sobie luksus, sportowe osiągi i zaawansowaną technologię. Produkowany w latach 2005-2010, model ten wyznaczył nowe standardy w segmencie GT, oferując potężny silnik V10 o mocy 507 KM, imponujące przyspieszenie i maksymalną prędkość sięgającą teoretycznie 330 km/h.
Innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne, takie jak dach z włókna węglowego czy zaawansowana 7-biegowa skrzynia SMG III, przyczyniły się do wyjątkowych właściwości jezdnych BMW M6. Mimo relatywnie wysokiego zużycia paliwa, samochód ten oferował niezapomniane wrażenia z jazdy, łącząc sportowego ducha z luksusowym wykończeniem wnętrza.
BMW E63 M6 pozostaje symbolem inżynieryjnego kunsztu marki BMW, demonstrując możliwość stworzenia samochodu, który jest równie komfortowy na codzień, co ekscytujący na torze wyścigowym. To doskonały przykład, jak można połączyć wysokie osiągi z luksusem i zaawansowaną technologią w jednym, niezwykle atrakcyjnym pakiecie.