BMW E90 320d to popularny model trzeciej generacji serii 3, produkowany w latach 2005-2012. Wyposażony w silnik diesla 2.0 o mocy 163 KM, łączy ekonomię z dobrymi osiągami. To średniej wielkości sedan, ceniony za dynamikę jazdy i komfort.
Model oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 8.8 sekundy i maksymalną prędkość 225 km/h. Średnie spalanie na poziomie 6.5 l/100 km czyni go atrakcyjnym dla oszczędnych kierowców. E90 320d ma długość 4527 mm i waży od 1520 kg.
Najważniejsze informacje:- Ekonomiczny silnik diesel 2.0 (163 KM)
- Dobre osiągi: 0-100 km/h w 8.8 s, Vmax 225 km/h
- Niskie spalanie: ok. 6.5 l/100 km
- Solidne wykonanie i komfortowe wnętrze
- Potencjalne problemy z układem oczyszczania spalin
- Wymaga regularnego serwisowania
Charakterystyka BMW E90 z silnikiem 2.0 diesel 163 KM
BMW E90 2.0 diesel 163 KM to trzecia generacja popularnej serii 3, produkowana w latach 2005-2012. Model ten stanowi doskonałe połączenie sportowego charakteru i ekonomicznej jazdy w segmencie aut klasy średniej premium.
Sercem tego modelu jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2.0 litra. Jednostka ta, znana również jako N47, charakteryzuje się dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. Zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek pozwala na osiągnięcie imponującego momentu obrotowego już przy niskich obrotach.
Parametr | Wartość |
---|---|
Moc maksymalna | 163 KM przy 4000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 340 Nm przy 2000-2750 obr/min |
Pojemność skokowa | 1995 cm³ |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna lub automatyczna |
Osiągi i zużycie paliwa
BMW E90 320d może pochwalić się imponującymi osiągami. Prędkość maksymalna wynosi około 225 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 8,8 sekundy.
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 6,5 l/100 km. W mieście wartość ta może wzrosnąć do 8 l/100 km, natomiast w trasie spadnąć nawet do 5 l/100 km. Warto zauważyć, że rzeczywiste spalanie zależy od stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych.
Emisja CO2 dla tego modelu wynosi 167 g/km, co było dobrym wynikiem w momencie premiery auta.
Czytaj więcej: Jaka jest pojemność bagażnika Opel Zafira B? Wymiary i opinie kierowców
Wymiary i przestronność BMW E90
- Długość: 4527 mm
- Szerokość: 1817 mm
- Wysokość: 1418 mm
- Rozstaw osi: 2760 mm
BMW E90 2.0d 163km oferuje komfortową przestrzeń dla czterech dorosłych osób. Mimo sportowego charakteru, wnętrze jest ergonomiczne i dobrze wykończone.
Pojemność bagażnika wynosi 460 litrów, co jest przyzwoitym wynikiem w tej klasie.
Zalety silnika 2.0 diesel 163 KM w BMW E90
- Ekonomiczność: Niskie zużycie paliwa pozwala na oszczędną eksploatację.
- Dynamika: Wysoki moment obrotowy zapewnia świetne przyspieszenie.
- Trwałość: Przy regularnym serwisowaniu silnik może wytrzymać ponad 300 000 km.
- Kulturalność pracy: Jednostka pracuje cicho i bez większych wibracji.
Wady i typowe usterki
- Problemy z rozrządem
- Awarie układu oczyszczania spalin
- Zużycie dwumasowego koła zamachowego
Najbardziej problematycznym elementem w BMW E90 N47 jest rozrząd. Zdarzały się przypadki zerwania łańcucha, co prowadziło do poważnych awarii silnika. Układ oczyszczania spalin, zwłaszcza zawór EGR i filtr cząstek stałych, również może sprawiać problemy. Dwumasowe koło zamachowe to kolejny element wymagający uwagi, szczególnie w autach z dużym przebiegiem.
Koszty eksploatacji BMW E90 2.0 diesel
Przy średnim spalaniu 6,5 l/100 km, koszt przejechania 100 km wynosi około 45-50 zł (przy cenie oleju napędowego 7-8 zł/l). W mieście koszty te mogą być o 20-30% wyższe.
Typowe naprawy, takie jak wymiana rozrządu czy regeneracja turbosprężarki, mogą być kosztowne. Wymiana łańcucha rozrządu to wydatek rzędu 2000-3000 zł, zaś regeneracja turbo może kosztować około 1500-2000 zł. Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju co 15 000 km lub raz w roku.
Ceny części zamiennych są stosunkowo wysokie. Przykładowo, nowy filtr DPF to koszt około 3000-4000 zł, zaś nowe dwumasowe koło zamachowe to wydatek rzędu 2000-2500 zł.
Opinie użytkowników o BMW E90 2.0 diesel 163 KM
Właściciele BMW E90 2.0 diesel 163 KM generalnie chwalą ten model za doskonałe właściwości jezdne i komfort podróżowania. Doceniają również ekonomiczność silnika przy zachowaniu dobrych osiągów.
Najczęściej chwalono:
- Dynamikę jazdy
- Niskie zużycie paliwa
- Komfort podróżowania
- Jakość wykończenia wnętrza
Krytyczne uwagi dotyczą głównie wysokich kosztów napraw i potencjalnych problemów z łańcuchem rozrządu. Niektórzy użytkownicy narzekają również na awaryjność elektroniki w starszych egzemplarzach.
Porównanie z innymi wersjami silnikowymi BMW E90
Model | Moc | Moment obrotowy | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
320d (2.0 diesel) | 163 KM | 340 Nm | 6.5 l/100km |
318i (2.0 benzyna) | 143 KM | 190 Nm | 7.5 l/100km |
325i (2.5 benzyna) | 218 KM | 250 Nm | 8.5 l/100km |
BMW E90 320d oferuje najlepszy balans między osiągami a ekonomią. Wersja benzynowa 318i jest mniej dynamiczna, ale za to mniej awaryjna. Model 325i zapewnia lepsze osiągi kosztem wyższego spalania i droższej eksploatacji.
Ceny rynkowe używanych BMW E90 2.0 diesel 163 KM
Ceny BMW E90 2.0 diesel 163 KM wahają się od około 15 000 zł za egzemplarze z początku produkcji (2005-2006) z dużym przebiegiem, do nawet 50 000 zł za auta z końca produkcji (2011-2012) w dobrym stanie. Średnia cena za zadbany egzemplarz z lat 2008-2010 wynosi około 25 000 - 35 000 zł.
Na cenę konkretnego egzemplarza wpływają głównie: rok produkcji, przebieg, stan techniczny oraz wyposażenie. Wersje po liftingu (BMW E90 LCI diesel) są zwykle droższe o 10-15%.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie BMW E90 2.0 diesel?
- Stan łańcucha rozrządu: Sprawdź, czy nie wydaje niepokojących dźwięków.
- Układ oczyszczania spalin: Upewnij się, że kontrolka MIL nie świeci się.
- Dwumasowe koło zamachowe: Zwróć uwagę na wibracje podczas rozruchu.
- Turbosprężarka: Sprawdź, czy nie ma luzów na wale.
- Zawieszenie: Posłuchaj, czy nie słychać stuków podczas jazdy próbnej.
- Elektronika: Upewnij się, że wszystkie systemy działają prawidłowo.
Dostępność i ceny części zamiennych
Części do BMW E90 320d są szeroko dostępne zarówno w formie oryginalnych produktów, jak i zamienników. Można je znaleźć w większości sklepów motoryzacyjnych i serwisów specjalizujących się w markach premium.
Ceny części oryginalnych są stosunkowo wysokie. Przykładowo, kompletny zestaw rozrządu może kosztować około 1500-2000 zł, filtr DPF to wydatek rzędu 3000-4000 zł, a nowa turbosprężarka to koszt około 4000-5000 zł. Zamienniki są zwykle o 30-50% tańsze.
W porównaniu z częściami do konkurencyjnych modeli, takich jak Audi A4 czy Mercedes C-klasa, ceny części do BMW E90 są porównywalne lub nieznacznie wyższe.
BMW E90 2.0 diesel 163 KM: Solidny wybór dla miłośników jazdy
BMW E90 320d to model, który łączy w sobie sportowego ducha marki z ekonomią użytkowania. Z mocą 163 KM i momentem obrotowym 340 Nm, oferuje dynamiczną jazdę przy umiarkowanym spalaniu na poziomie 6,5 l/100 km. To sprawia, że jest atrakcyjną opcją dla kierowców szukających balansu między osiągami a kosztami eksploatacji.
Mimo niezaprzeczalnych zalet, potencjalni nabywcy powinni mieć świadomość typowych problemów, takich jak awaryjność łańcucha rozrządu czy układu oczyszczania spalin. Kluczowe jest staranne sprawdzenie historii serwisowej i stanu technicznego przed zakupem. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą znacząco przedłużyć żywotność tego modelu.
Ceny używanych egzemplarzy BMW E90 2.0d 163km są zróżnicowane, co pozwala dopasować wybór do różnych budżetów. Warto jednak pamiętać, że oszczędności przy zakupie mogą wiązać się z wyższymi kosztami napraw w przyszłości. Dla wielu entuzjastów motoryzacji, charakterystyka jazdy i prestiż marki BMW rekompensują potencjalne wyzwania związane z utrzymaniem tego modelu.