golembiewscy.plarrow right†Samochodyarrow right†BMW Serii 3: Kompletny przegląd modelu F30 dla wymagających
Marcin Dobrowolski

Marcin Dobrowolski

|

24 września 2024

BMW Serii 3: Kompletny przegląd modelu F30 dla wymagających

BMW Serii 3: Kompletny przegląd modelu F30 dla wymagających

Spis treści

BMW serii 3 (F30) to średniej klasy samochód osobowy produkowany w latach 2012-2019. Zastąpił model E90 i był dostępny jako sedan, kombi, Gran Turismo i wersja hybrydowa. F30 oferował szeroką gamę silników benzynowych i diesla, od ekonomicznych po mocne jednostki. Dostępna była też sportowa wersja M3. Model przeszedł lifting w 2015 roku.

Najważniejsze informacje:
  • Produkowany w latach 2012-2019
  • Dostępny w kilku wersjach nadwozia
  • Silniki benzynowe od 1.5 do 3.0 litra
  • Silniki diesla od 2.0 do 3.0 litra
  • Wersja hybrydowa 330e iPerformance
  • Sportowa odmiana M3 o mocy do 460 KM
  • Długość: 4,62-4,82 m
  • Pojemność bagażnika: 390-1600 l
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,2-10,9 s
  • Prędkość maksymalna: 202-250 km/h

BMW F30 2013 - Specyfikacja techniczna i wymiary

BMW serii 3 F30 z 2013 roku to średniej klasy sedan, który zadebiutował jako następca modelu E90. Charakteryzuje się sportową linią nadwozia i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Wymiar Wartość
Długość 4624 mm
Szerokość 1811 mm
Wysokość 1429 mm
Rozstaw osi 2810 mm
Pojemność bagażnika 480 l

BMW F30 oferuje znakomite właściwości jezdne dzięki tylnemu napędowi i idealnemu rozkładowi masy 50:50. Zawieszenie z przodu opiera się na kolumnach MacPhersona, z tyłu zastosowano wielowahaczowy układ.

Nadwozie BMW serii 3 2013 wykonano z wykorzystaniem lekkich materiałów, co pozwoliło zredukować masę w porównaniu do poprzednika. Dzięki temu auto jest bardziej dynamiczne i oszczędne. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,26.

Gama silników BMW serii 3 F30 z 2013 roku

BMW F30 oferuje szeroką gamę jednostek benzynowych, od ekonomicznego BMW 316i 2013 po mocne BMW 335i 2013. Silniki z rodziny TwinPower Turbo łączą wysoką moc z niskim zużyciem paliwa.

Dla miłośników diesli przygotowano kilka wariantów, z najpopularniejszym BMW 320d 2013 na czele. Wszystkie silniki wysokoprężne wyposażono w system common rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii.

Topową jednostką napędową jest rzędowa szóstka o pojemności 3.0 litra, stosowana w BMW 335i 2013. Zapewnia ona świetne osiągi przy zachowaniu umiarkowanego spalania.

  • BMW 316i - 1.6 l, 136 KM
  • BMW 320i - 2.0 l, 184 KM
  • BMW 328i - 2.0 l, 245 KM
  • BMW 335i - 3.0 l, 306 KM
  • BMW 320d - 2.0 l, 184 KM
  • BMW 330d - 3.0 l, 258 KM

Czytaj więcej: Ekonomiczność samochodów hybrydowych

Wyposażenie standardowe i opcjonalne BMW F30

Standardowe wyposażenie BMW serii 3 F30 obejmuje m.in. klimatyzację, system start-stop oraz radio BMW Professional. Auto wyposażono również w 6 poduszek powietrznych i system kontroli trakcji DSC.

W podstawie znajdziemy także światła dzienne LED, czujnik deszczu i zmierzchu oraz wielofunkcyjną kierownicę. Wszystkie wersje posiadają także system iDrive z 6,5-calowym wyświetlaczem.

Opcjonalnie BMW F30 można doposażyć w adaptacyjne zawieszenie, sportowe fotele czy system nawigacji Professional. Dostępny jest również pakiet M Sport z obniżonym zawieszeniem i sportową stylistyką.

Ciekawą opcją jest asystent parkowania, który automatycznie wykrywa miejsca parkingowe i pomaga w manewrowaniu. Dla melomanów przygotowano system audio Harman Kardon.

Porada: Wybierając BMW serii 3 2013, warto rozważyć pakiet Business Class. Zawiera on najczęściej wybierane opcje, takie jak czujniki parkowania i podgrzewane fotele, w atrakcyjnej cenie.

Systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy

BMW F30 wyposażono w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Seryjnie montowany jest układ hamulcowy z ABS, asystentem hamowania i funkcją suszenia tarcz.

Opcjonalnie dostępny jest aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, utrzymujący bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. System może całkowicie zatrzymać auto w korku.

Warto wspomnieć o asystencie pasa ruchu, który ostrzega kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa. BMW serii 3 2013 może być też wyposażone w system monitorowania martwego pola.

Opinie użytkowników o BMW serii 3 F30 z 2013 roku

Zdjęcie BMW Serii 3: Kompletny przegląd modelu F30 dla wymagających

Właściciele BMW F30 chwalą auto za świetne właściwości jezdne i dynamikę. Szczególnie doceniany jest precyzyjny układ kierowniczy i znakomite trzymanie się drogi.

Użytkownicy BMW 320d 2013 podkreślają niskie zużycie paliwa przy zachowaniu wysokich osiągów. Silnik 2.0 diesel uważany jest za najbardziej udane i trwałe rozwiązanie.

Wnętrze BMW serii 3 F30 zbiera pozytywne opinie za jakość wykończenia i ergonomię. Kierowcy chwalą czytelne zegary i intuicyjną obsługę systemu iDrive.

  • Świetne prowadzenie i dynamika jazdy
  • Niskie zużycie paliwa w wersjach diesla
  • Wysoka jakość wykończenia wnętrza
  • Przestronność kabiny
  • Niezawodność mechaniczna

Jak sprawuje się BMW F30 na co dzień?

BMW serii 3 2013 oferuje wysoki komfort jazdy, szczególnie na trasie. Fotele zapewniają dobre podparcie, a układ kierowniczy jest precyzyjny i lekki.

W mieście BMW F30 radzi sobie całkiem nieźle, choć niektórzy narzekają na ograniczoną widoczność do tyłu. System start-stop działa sprawnie, obniżając zużycie paliwa w korkach.

Typowe usterki i problemy BMW F30 z rocznika 2013

Najczęstszym problemem w BMW serii 3 F30 jest awaria łańcucha rozrządu w silnikach N20 i N47. Dotyczy to głównie egzemplarzy z pierwszych lat produkcji.

W BMW 320d 2013 mogą pojawić się wycieki oleju z turbosprężarki. Warto też zwrócić uwagę na stan zawieszenia, szczególnie w autach z dużym przebiegiem.

Elektronika BMW F30 bywa kapryśna. Zdarzają się problemy z systemem iDrive i modułem Bluetooth. Czasami zawodzi też elektryczny hamulec postojowy.

  • Awaria łańcucha rozrządu w silnikach N20 i N47
  • Wycieki oleju z turbosprężarki (diesel)
  • Zużycie elementów zawieszenia
  • Problemy z elektroniką (iDrive, Bluetooth)
  • Awarie elektrycznego hamulca postojowego
  • Wycieki płynu chłodzącego (silniki benzynowe)

Ceny rynkowe używanych BMW serii 3 F30 z 2013 roku

Ceny BMW F30 z 2013 roku zależą głównie od wersji silnikowej i przebiegu. Najtańsze są modele z silnikiem 1.6 benzynowym, najdroższe - topowe BMW 335i 2013.

Stan techniczny i historia serwisowa mają duży wpływ na wartość. Auta z pełną dokumentacją i regularnie serwisowane kosztują więcej, ale są bezpieczniejszym wyborem.

Model Cena (PLN)
BMW 316i 35 000 - 45 000
BMW 320i 40 000 - 55 000
BMW 320d 45 000 - 60 000
BMW 328i 50 000 - 65 000
BMW 335i 60 000 - 80 000

BMW F30 vs poprzednia generacja E90 - kluczowe różnice

BMW serii 3 F30 jest większe od poprzednika, oferując więcej miejsca w kabinie. Rozstaw osi wzrósł o 50 mm, co poprawiło komfort pasażerów.

Stylistyka BMW F30 jest bardziej agresywna i nowoczesna. Charakterystyczne "nerki" grilla są szersze i bardziej wyraziste niż w E90.

Pod maską pojawiły się nowe, bardziej oszczędne silniki. BMW 320d 2013 zużywa średnio o 0,4 l/100 km mniej paliwa niż odpowiednik w E90.

  • Większe wymiary zewnętrzne i przestronniejsze wnętrze
  • Nowocześniejsza stylistyka
  • Bardziej oszczędne silniki
  • Lepsze właściwości jezdne
  • Bogatsze wyposażenie standardowe

Jak wypada F30 na tle konkurencji z 2013 roku?

BMW serii 3 F30 oferuje lepsze właściwości jezdne niż Audi A4 B8. Tylny napęd zapewnia bardziej sportowy charakter i lepszą trakcję w zakrętach.

W porównaniu do Mercedesa klasy C W204, BMW F30 ma nowocześniejsze wnętrze i bardziej zaawansowane systemy multimedialne. System iDrive jest intuicyjniejszy w obsłudze.

Pod względem niezawodności BMW serii 3 2013 plasuje się między Audi a Mercedesem. Jest mniej awaryjne niż A4, ale ustępuje klasie C w długoterminowej trwałości.

BMW serii 3 F30 - Sportowa elegancja i zaawansowana technologia

BMW serii 3 F30 z 2013 roku to udane połączenie sportowego charakteru z codzienną funkcjonalnością. Model ten oferuje świetne właściwości jezdne, szeroki wybór silników i bogate wyposażenie, co czyni go atrakcyjną propozycją na rynku aut używanych.

Mimo kilku typowych usterek, BMW F30 cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników. Szczególnie cenione są wersje z silnikiem 2.0 diesel, łączące dynamikę z ekonomią. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na historię serwisową i stan techniczny, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

W porównaniu do poprzednika i konkurencji, BMW serii 3 2013 wyróżnia się nowocześniejszą stylistyką, lepszymi osiągami i bardziej zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę. To dobry wybór dla osób szukających prestiżowego, ale jednocześnie praktycznego samochodu klasy średniej.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Długoterminowy transport ciężarówką: Tajniki przewozu przez 9 miesięcy
  2. Gdzie kupić alkomat: najlepsze miejsca i sklepy z alkomatami w kraju
  3. Big Block Silnik: Potęga i Moc w Amerykańskiej Motoryzacji
  4. Używane Audi Q7: Poznaj Zalety i Wady Luksusowego SUV-a
  5. Jakie są objawy uszkodzonego intercoolera? Diagnostyka, naprawa, przyczyny

Źródło:

[1]

https://www.wyborkierowcow.pl/uzywane-bmw-serii-3-f30-2012-2019-opinie-dane-techniczne-typowe-usterki/

[2]

https://www.bmw.pl/pl/all-models/3-series/bmw-serii-3-limuzyna/dane-techniczne-bmw-serii-3-limuzyna.html

[3]

https://autokult.pl/bmw-serii-3-2012-2019-opinie-i-typowe-usterki,7042976253946688a

[4]

https://www.autoscout24.pl/lst/bmw/3er-%28wszystkie%29/re_2013

[5]

https://www.otomoto.pl/osobowe/oferta/bmw-seria-3-bmw-f30-320d-m-pakiet-z-niemiec-ID6GLs9o.html

Najczęstsze pytania

BMW serii 3 F30 z 2013 roku jest ogólnie uważane za niezawodne, ale jak każdy samochód wymaga regularnej konserwacji. Najczęstsze problemy dotyczą elektroniki i układu chłodzenia. Kluczowe jest regularne serwisowanie i wybór egzemplarza z udokumentowaną historią. Przy odpowiedniej opiece, F30 może służyć przez wiele lat bez poważnych awarii.

BMW F30 oferuje lepszą aerodynamikę, większy komfort jazdy i przestronniejsze wnętrze niż E90. Nowa generacja wprowadziła również bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa i infotainment. F30 charakteryzuje się także niższym zużyciem paliwa dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów i bardziej wydajnych silników. Design F30 jest bardziej nowoczesny i dynamiczny.

W BMW F30 z 2013 roku, benzynowy silnik 2.0 (kod N20) o mocy 184 KM jest często polecany ze względu na dobre osiągi i umiarkowane zużycie paliwa. Wśród diesli, 2.0 (kod N47) o mocy 184 KM cieszy się dobrą opinią. Dla osób szukających większej mocy, 3.0 R6 benzynowy (kod N55) o mocy 306 KM zapewnia sportowe wrażenia z jazdy.

Koszty utrzymania BMW F30 z 2013 roku są wyższe niż w przypadku aut z segmentu popularnego, ale porównywalne do innych marek premium. Roczny przegląd to wydatek około 1000-1500 zł. Wymiana oleju co 15 000 km kosztuje około 500-700 zł. Koszty części są wyższe niż w autach masowych, ale dostępność zamienników pomaga je obniżyć.

Zakup BMW F30 z 2013 roku w 2024 może być dobrą decyzją dla osób szukających luksusowego, dobrze wyposażonego auta w rozsądnej cenie. F30 oferuje nowoczesne technologie i dobre właściwości jezdne. Jednak należy liczyć się z wyższymi kosztami utrzymania i potencjalnymi naprawami ze względu na wiek pojazdu. Kluczowe jest znalezienie zadbane.

Zobacz więcej