BMW serii 3 (F30) to średniej klasy samochód osobowy produkowany w latach 2012-2019. Zastąpił model E90 i był dostępny jako sedan, kombi, Gran Turismo i wersja hybrydowa. F30 oferował szeroką gamę silników benzynowych i diesla, od ekonomicznych po mocne jednostki. Dostępna była też sportowa wersja M3. Model przeszedł lifting w 2015 roku.
Najważniejsze informacje:- Produkowany w latach 2012-2019
- Dostępny w kilku wersjach nadwozia
- Silniki benzynowe od 1.5 do 3.0 litra
- Silniki diesla od 2.0 do 3.0 litra
- Wersja hybrydowa 330e iPerformance
- Sportowa odmiana M3 o mocy do 460 KM
- Długość: 4,62-4,82 m
- Pojemność bagażnika: 390-1600 l
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,2-10,9 s
- Prędkość maksymalna: 202-250 km/h
BMW F30 2013 - Specyfikacja techniczna i wymiary
BMW serii 3 F30 z 2013 roku to średniej klasy sedan, który zadebiutował jako następca modelu E90. Charakteryzuje się sportową linią nadwozia i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.
Wymiar | Wartość |
---|---|
Długość | 4624 mm |
Szerokość | 1811 mm |
Wysokość | 1429 mm |
Rozstaw osi | 2810 mm |
Pojemność bagażnika | 480 l |
BMW F30 oferuje znakomite właściwości jezdne dzięki tylnemu napędowi i idealnemu rozkładowi masy 50:50. Zawieszenie z przodu opiera się na kolumnach MacPhersona, z tyłu zastosowano wielowahaczowy układ.
Nadwozie BMW serii 3 2013 wykonano z wykorzystaniem lekkich materiałów, co pozwoliło zredukować masę w porównaniu do poprzednika. Dzięki temu auto jest bardziej dynamiczne i oszczędne. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,26.
Gama silników BMW serii 3 F30 z 2013 roku
BMW F30 oferuje szeroką gamę jednostek benzynowych, od ekonomicznego BMW 316i 2013 po mocne BMW 335i 2013. Silniki z rodziny TwinPower Turbo łączą wysoką moc z niskim zużyciem paliwa.
Dla miłośników diesli przygotowano kilka wariantów, z najpopularniejszym BMW 320d 2013 na czele. Wszystkie silniki wysokoprężne wyposażono w system common rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii.
Topową jednostką napędową jest rzędowa szóstka o pojemności 3.0 litra, stosowana w BMW 335i 2013. Zapewnia ona świetne osiągi przy zachowaniu umiarkowanego spalania.
- BMW 316i - 1.6 l, 136 KM
- BMW 320i - 2.0 l, 184 KM
- BMW 328i - 2.0 l, 245 KM
- BMW 335i - 3.0 l, 306 KM
- BMW 320d - 2.0 l, 184 KM
- BMW 330d - 3.0 l, 258 KM
Czytaj więcej: Ekonomiczność samochodów hybrydowych
Wyposażenie standardowe i opcjonalne BMW F30
Standardowe wyposażenie BMW serii 3 F30 obejmuje m.in. klimatyzację, system start-stop oraz radio BMW Professional. Auto wyposażono również w 6 poduszek powietrznych i system kontroli trakcji DSC.
W podstawie znajdziemy także światła dzienne LED, czujnik deszczu i zmierzchu oraz wielofunkcyjną kierownicę. Wszystkie wersje posiadają także system iDrive z 6,5-calowym wyświetlaczem.
Opcjonalnie BMW F30 można doposażyć w adaptacyjne zawieszenie, sportowe fotele czy system nawigacji Professional. Dostępny jest również pakiet M Sport z obniżonym zawieszeniem i sportową stylistyką.
Ciekawą opcją jest asystent parkowania, który automatycznie wykrywa miejsca parkingowe i pomaga w manewrowaniu. Dla melomanów przygotowano system audio Harman Kardon.
Systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy
BMW F30 wyposażono w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Seryjnie montowany jest układ hamulcowy z ABS, asystentem hamowania i funkcją suszenia tarcz.
Opcjonalnie dostępny jest aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, utrzymujący bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. System może całkowicie zatrzymać auto w korku.
Warto wspomnieć o asystencie pasa ruchu, który ostrzega kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa. BMW serii 3 2013 może być też wyposażone w system monitorowania martwego pola.
Opinie użytkowników o BMW serii 3 F30 z 2013 roku
Właściciele BMW F30 chwalą auto za świetne właściwości jezdne i dynamikę. Szczególnie doceniany jest precyzyjny układ kierowniczy i znakomite trzymanie się drogi.
Użytkownicy BMW 320d 2013 podkreślają niskie zużycie paliwa przy zachowaniu wysokich osiągów. Silnik 2.0 diesel uważany jest za najbardziej udane i trwałe rozwiązanie.
Wnętrze BMW serii 3 F30 zbiera pozytywne opinie za jakość wykończenia i ergonomię. Kierowcy chwalą czytelne zegary i intuicyjną obsługę systemu iDrive.
- Świetne prowadzenie i dynamika jazdy
- Niskie zużycie paliwa w wersjach diesla
- Wysoka jakość wykończenia wnętrza
- Przestronność kabiny
- Niezawodność mechaniczna
Jak sprawuje się BMW F30 na co dzień?
BMW serii 3 2013 oferuje wysoki komfort jazdy, szczególnie na trasie. Fotele zapewniają dobre podparcie, a układ kierowniczy jest precyzyjny i lekki.
W mieście BMW F30 radzi sobie całkiem nieźle, choć niektórzy narzekają na ograniczoną widoczność do tyłu. System start-stop działa sprawnie, obniżając zużycie paliwa w korkach.
Typowe usterki i problemy BMW F30 z rocznika 2013
Najczęstszym problemem w BMW serii 3 F30 jest awaria łańcucha rozrządu w silnikach N20 i N47. Dotyczy to głównie egzemplarzy z pierwszych lat produkcji.
W BMW 320d 2013 mogą pojawić się wycieki oleju z turbosprężarki. Warto też zwrócić uwagę na stan zawieszenia, szczególnie w autach z dużym przebiegiem.
Elektronika BMW F30 bywa kapryśna. Zdarzają się problemy z systemem iDrive i modułem Bluetooth. Czasami zawodzi też elektryczny hamulec postojowy.
- Awaria łańcucha rozrządu w silnikach N20 i N47
- Wycieki oleju z turbosprężarki (diesel)
- Zużycie elementów zawieszenia
- Problemy z elektroniką (iDrive, Bluetooth)
- Awarie elektrycznego hamulca postojowego
- Wycieki płynu chłodzącego (silniki benzynowe)
Ceny rynkowe używanych BMW serii 3 F30 z 2013 roku
Ceny BMW F30 z 2013 roku zależą głównie od wersji silnikowej i przebiegu. Najtańsze są modele z silnikiem 1.6 benzynowym, najdroższe - topowe BMW 335i 2013.
Stan techniczny i historia serwisowa mają duży wpływ na wartość. Auta z pełną dokumentacją i regularnie serwisowane kosztują więcej, ale są bezpieczniejszym wyborem.
Model | Cena (PLN) |
---|---|
BMW 316i | 35 000 - 45 000 |
BMW 320i | 40 000 - 55 000 |
BMW 320d | 45 000 - 60 000 |
BMW 328i | 50 000 - 65 000 |
BMW 335i | 60 000 - 80 000 |
BMW F30 vs poprzednia generacja E90 - kluczowe różnice
BMW serii 3 F30 jest większe od poprzednika, oferując więcej miejsca w kabinie. Rozstaw osi wzrósł o 50 mm, co poprawiło komfort pasażerów.
Stylistyka BMW F30 jest bardziej agresywna i nowoczesna. Charakterystyczne "nerki" grilla są szersze i bardziej wyraziste niż w E90.
Pod maską pojawiły się nowe, bardziej oszczędne silniki. BMW 320d 2013 zużywa średnio o 0,4 l/100 km mniej paliwa niż odpowiednik w E90.
- Większe wymiary zewnętrzne i przestronniejsze wnętrze
- Nowocześniejsza stylistyka
- Bardziej oszczędne silniki
- Lepsze właściwości jezdne
- Bogatsze wyposażenie standardowe
Jak wypada F30 na tle konkurencji z 2013 roku?
BMW serii 3 F30 oferuje lepsze właściwości jezdne niż Audi A4 B8. Tylny napęd zapewnia bardziej sportowy charakter i lepszą trakcję w zakrętach.
W porównaniu do Mercedesa klasy C W204, BMW F30 ma nowocześniejsze wnętrze i bardziej zaawansowane systemy multimedialne. System iDrive jest intuicyjniejszy w obsłudze.
Pod względem niezawodności BMW serii 3 2013 plasuje się między Audi a Mercedesem. Jest mniej awaryjne niż A4, ale ustępuje klasie C w długoterminowej trwałości.
BMW serii 3 F30 - Sportowa elegancja i zaawansowana technologia
BMW serii 3 F30 z 2013 roku to udane połączenie sportowego charakteru z codzienną funkcjonalnością. Model ten oferuje świetne właściwości jezdne, szeroki wybór silników i bogate wyposażenie, co czyni go atrakcyjną propozycją na rynku aut używanych.
Mimo kilku typowych usterek, BMW F30 cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników. Szczególnie cenione są wersje z silnikiem 2.0 diesel, łączące dynamikę z ekonomią. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na historię serwisową i stan techniczny, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.
W porównaniu do poprzednika i konkurencji, BMW serii 3 2013 wyróżnia się nowocześniejszą stylistyką, lepszymi osiągami i bardziej zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę. To dobry wybór dla osób szukających prestiżowego, ale jednocześnie praktycznego samochodu klasy średniej.