golembiewscy.plarrow right†Samochodyarrow right†BMW Seria 7 E38: Legendarny luksus i innowacje na kołach
Marcin Dobrowolski

Marcin Dobrowolski

|

24 września 2024

BMW Seria 7 E38: Legendarny luksus i innowacje na kołach

BMW Seria 7 E38: Legendarny luksus i innowacje na kołach

Spis treści

BMW Seria 7 E38 to luksusowy samochód osobowy produkowany w latach 1994-2001. To trzecia generacja flagowego modelu BMW, która zastąpiła poprzednika E32. E38 wyróżniał się innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi i wysokim komfortem jazdy. Auto oferowało różne silniki, w tym V8 i V12. Miało imponujące wymiary - około 5,1 m długości. Wnętrze wykończono skórą i drewnem orzechowym.

Model E38 wprowadził wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. W 1998 roku przeszedł facelifting. Użytkownicy chwalą jakość wykonania, ale zwracają uwagę na koszty eksploatacji. E38 pozostaje popularny wśród miłośników luksusowych aut.

Najważniejsze informacje:
  • Produkowany w latach 1994-2001
  • Oferował silniki V8 i V12
  • Długość około 5,1 metra
  • Luksusowe wyposażenie (np. nawigacja, system audio z 14 głośnikami)
  • Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
  • Facelifting w 1998 roku
  • Wysoki komfort jazdy, ale drogie w utrzymaniu

Historia i znaczenie BMW Serii 7 E38

BMW Seria 7 E38 była produkowana w latach 1994-2001. To stosunkowo krótki, ale intensywny okres w historii marki.

Model E38 pojawił się w czasie, gdy luksusowe sedany zyskiwały na popularności. Zastąpił on poprzednika E32, wprowadzając BMW w nową erę technologii i komfortu. Seria 7 BMW E38 konkurowała z takimi autami jak Mercedes-Benz klasy S czy Audi A8.

BMW E38 znacząco wpłynęło na wizerunek marki. Ugruntowało pozycję BMW jako producenta innowacyjnych i luksusowych pojazdów, wyznaczając nowe standardy w segmencie premium.

Charakterystyka i innowacje E38

BMW Seria 7 E38 wyróżniała się eleganckim designem, zaawansowaną technologią i wysokim komfortem jazdy. Model ten wprowadził wiele nowatorskich rozwiązań, które później stały się standardem w branży. Był to pierwszy samochód BMW z integralnymi reflektorami ksenonowymi.

  • Integralne reflektory ksenonowe
  • System nawigacji z kolorowym wyświetlaczem
  • Elektronicznie sterowane zawieszenie EDC
  • System stabilizacji toru jazdy DSC
  • Wielofunkcyjna kierownica z przyciskami sterowania

Te innowacje wpłynęły na cały segment aut luksusowych. Konkurenci musieli szybko nadrabiać zaległości, co przyspieszyło rozwój technologiczny w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej: Jaka jest najlepsza hybryda plug-in? Opinie użytkowników i recenzje

Silniki i osiągi

BMW E38 oferowało szeroką gamę jednostek napędowych. Od ekonomicznych silników rzędowych po potężne V12, każdy kierowca mógł znaleźć coś dla siebie.

Model Silnik Moc (KM) Moment obrotowy (Nm)
728i 2.8L R6 193 280
735i 3.5L V8 235 345
740i 4.0L V8 286 440
750i 5.4L V12 326 490

Najbardziej popularne były jednostki V8. BMW 740i oferowało świetny balans między osiągami a ekonomią. Topowa wersja z silnikiem BMW V12 zapewniała imponujące osiągi, choć była rzadziej wybierana ze względu na wysokie koszty eksploatacji.

Design zewnętrzny i wymiary

Zdjęcie BMW Seria 7 E38: Legendarny luksus i innowacje na kołach

BMW Seria 7 E38 charakteryzowała się eleganckią, ponadczasową stylistyką. Projektanci postawili na klasyczne, ale jednocześnie nowoczesne linie. Auto emanowało luksusem i prestiżem, nie będąc przy tym krzykliwym.

Wymiary E38 były imponujące. Długość wynosiła około 5 metrów, a szerokość prawie 1,9 metra. To czyniło go jednym z największych samochodów w swojej klasie.

  • Charakterystyczny grill BMW (tzw. "nerki")
  • Eleganckie, podłużne reflektory
  • Nisko poprowadzona linia dachu
  • Masywny, ale elegancki tył z charakterystycznymi lampami

Luksusowe wnętrze i wyposażenie

Wnętrze BMW E38 to kwintesencja luksusu lat 90. Wysokiej jakości materiały i precyzja wykonania robiły wrażenie na każdym, kto miał okazję usiąść za kierownicą.

  • Skórzana tapicerka
  • Drewniane wykończenia z orzecha
  • Elektrycznie regulowane fotele z pamięcią ustawień
  • Czterostrefowa klimatyzacja
  • System audio wysokiej klasy
  • Nawigacja satelitarna z kolorowym wyświetlaczem

System audio w E38 był prawdziwym hitem. 14 głośników zapewniało niespotykaną wcześniej jakość dźwięku. Nawigacja, choć dziś może wydawać się przestarzała, w tamtych czasach była szczytem technologii. Kolorowy wyświetlacz i dokładne mapy robiły ogromne wrażenie na pasażerach.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo było priorytetem dla inżynierów BMW. Seria 7 E38 wprowadziła wiele systemów, które dziś są standardem w większości samochodów.

  • Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
  • Boczne poduszki powietrzne
  • System ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania
  • System kontroli trakcji ASC+T
  • System stabilizacji toru jazdy DSC

Te systemy znacząco zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów. DSC w szczególności był przełomowy - pomagał utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach. Dzięki tym rozwiązaniom, BMW E38 było jednym z najbezpieczniejszych aut swojej epoki.

Facelifting z 1998 roku - co się zmieniło?

BMW facelifting 1998 został przeprowadzony, aby odświeżyć model i wprowadzić najnowsze technologie. Zmiany miały na celu utrzymanie konkurencyjności wobec nowych modeli rywali.

  • Nowe reflektory z technologią "Angel Eyes"
  • Zmodernizowana elektronika pokładowa
  • Ulepszone systemy bezpieczeństwa
  • Nowe opcje silnikowe, w tym bardziej ekonomiczne jednostki

Facelifting sprawił, że BMW Seria 7 E38 zyskała nowy blask. Szczególnie charakterystyczne "Angel Eyes" stały się znakiem rozpoznawczym marki. Te zmiany pomogły utrzymać wysoką sprzedaż modelu aż do końca jego produkcji w 2001 roku.

Opinie użytkowników i koszty eksploatacji

Właściciele BMW E38 są zazwyczaj zachwyceni swoimi autami. Chwalą komfort jazdy, osiągi i ponadczasowy design. Wielu uważa, że to ostatnia "prawdziwa" Seria 7 BMW. Jednak nie brakuje też głosów krytycznych, głównie dotyczących kosztów utrzymania.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego E38?
  • Stan zawieszenia pneumatycznego (jeśli występuje)
  • Elektronika - szczególnie system nawigacji i klimatyzacji
  • Korozja podwozia i progów
  • Historia serwisowa - regularne przeglądy są kluczowe

Potencjalne problemy eksploatacyjne BMW E38 to głównie kwestie elektroniki. System nawigacji może zawodzić, a naprawa jest kosztowna. Zawieszenie pneumatyczne, choć komfortowe, z czasem wymaga drogiej regeneracji. Silniki są generalnie trwałe, ale wymagają regularnej i fachowej obsługi.

E38 jako ikona motoryzacji

BMW Seria 7 E38 ma status kultowego auta wśród entuzjastów. Jest cenione za połączenie klasycznego designu z nowoczesnymi technologiami. Dla wielu to ostatni model Serii 7, który zachował idealny balans między luksusem a sportowym charakterem marki.

E38 często pojawiało się w filmach, co dodatkowo ugruntowało jego ikoniczny status. Najbardziej znany występ to rola w filmie "Transporter", gdzie główny bohater jeździ czarnym BMW 735i.

BMW E38 zapisało się w historii marki jako model przełomowy. Wprowadziło wiele innowacji, które definiowały luksusowe samochody przez następne dekady. Jego wpływ na design i technologię BMW jest widoczny do dziś, czyniąc E38 prawdziwą legendą motoryzacji.

BMW Seria 7 E38: Legenda luksusu, która przetrwała próbę czasu

BMW Seria 7 E38 to więcej niż tylko luksusowy sedan - to kamień milowy w historii motoryzacji. Produkowany w latach 1994-2001, model ten wprowadził szereg innowacji, które zdefiniowały segment aut premium na kolejne dekady. Od zaawansowanych systemów bezpieczeństwa po przełomowe rozwiązania w dziedzinie komfortu, E38 wyznaczył nowe standardy.

Choć minęło już ponad 20 lat od zakończenia produkcji, BMW E38 wciąż cieszy się ogromnym uznaniem wśród entuzjastów. Jego ponadczasowy design, połączenie luksusu z sportowym charakterem oraz legendarna niezawodność silników V8 i V12 sprawiają, że pozostaje on obiektem pożądania kolekcjonerów. Jednocześnie, potencjalni nabywcy powinni być świadomi wyższych kosztów utrzymania, szczególnie w przypadku zaawansowanych systemów elektronicznych.

Podsumowując, BMW Seria 7 E38 to nie tylko samochód - to ikona, która przyczyniła się do umocnienia pozycji BMW jako lidera w segmencie luksusowych limuzyn. Jego wpływ na przemysł motoryzacyjny jest widoczny do dziś, czyniąc go prawdziwym klasykiem współczesnej motoryzacji.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Długoterminowy transport ciężarówką: Tajniki przewozu przez 9 miesięcy
  2. Gdzie kupić alkomat: najlepsze miejsca i sklepy z alkomatami w kraju
  3. Big Block Silnik: Potęga i Moc w Amerykańskiej Motoryzacji
  4. Używane Audi Q7: Poznaj Zalety i Wady Luksusowego SUV-a
  5. Jakie są objawy uszkodzonego intercoolera? Diagnostyka, naprawa, przyczyny

Zobacz więcej